Edith

    Hej, jag bytade skola i höstas till Svalöfs Gymnasium och gick om tvåan, jag trivs inte alls på skolan, det är stökig klass och lärarna är inte särskilt bra. Jag bor även en timme ifrån Svalöv och måste pendla varje dag eftersom jag inte ville bo på internatet för där också var stökigt och man aldrig får någon bra sömn. Jag undrar om det finns någon chans att man kanske kan byta till Segra gymnasieutbildning och fortsätta lantbruk där eller om dom inte läser samma som på Svalöfs gymnasium?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edith,
    Segragymnasiet erbjuder inriktning Lantbruk på NB. Mitt råd är att du söker till årskurs 1 via gymnasieantagningen och konkurrerar med dina grundskolebetyg. Om du kommer in, blir Antagen (vilket vi hoppas på) och kan uppvisa godkända betyg i många kurser som läses under åren 1 och 2 på inriktning Lantbruk på NB, är chansen stor att du blir uppflyttad till år3. I vilken ordning kurserna läses på varje enskild gymnasieskola måste man "ta" med personal som jobbar på just den skolan.
    Att byta gymnasieskola mitt i läsåret brukar inte gå (tyvärr) och detta även om det är exakt samma kurser eleverna läser på båda skolorna. Anledningar är flera: den viktigaste är att det är väldigt mycket jobb för lärarna på den mottagande gymnasieskolan att introducera en ny elev och de befintliga elever på skolan får då mindre lärartid och uppmärksamhet riktade mot sig. Det är dock inte förbjudet att kontakta skolan och fråga om du kan byta nu. Jag tror tyvärr att du får Nej, som svar. Vanligtvis - om elever byter gymnasieskola - så gör de det "mellan årskurserna", på sommaren, när betygen i kurserna är satta.
    En "kreativ lösning" skulle vara för den nya skolan att ta in dig i år1 nu, under vårterminen - där du repeterar senare delar av kurser i årskurs1, där du redan har godkända betygen, antar jag och att du från hösten börjar år2. Jag kan dock inte lova att så blir det. För det första, så måste man kolla med skolan om det finns någon ledig plats. För det andra, så är det en stor "stressmoment" för både lärarna och eleverna att ta in en ny elev mitt i läsåret. Vidare kommer det "ekonomiska svårigheter" inträffa för den mottagande skolan - då rektor måste ansöka hos din hemkommun om förlängd studiegång (så att din hemkommun ska betala för din studieplats till skolan) och hemkommunen kan ge avslag, svara Nej till fortsatt betalning (på grund av att du då redan har "kostat" 3 årskurser på gymnasiet). Att läsa på gymnasiets nationella program under längre tid än 3 år är ett undantag. Undervisning kostar pengar. Resurserna är inte oändliga, tyvärr.
    Jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Du får gärna kontakta Segragymnasiet. Jag hoppas du får ett positivt svar och din situation löses sig, men jag vill "förvarna" dig om att det kan bli Nej, tyvärr - som svar du får. :(