maja
    Ska börja andra året på gymnasiet och vill byta skola men inte linje och samtidigt inte behöva gå om första året.
    Går nu inte i min hemkommun pga av att den inriktningen (barn och fritid inriktning fjällturism) inte finns i min kommun. Men trivs inte där så vill byta till en annan gymnasieskola men som inte heller är i min hemkommun men då är det så att den inriktningen finns i min hemkommun, så därför undrar jag om jag måste gå i min hemkommun bara för att jag är skriven där?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Maja!
    Har du tagit reda på om det finns lediga platser (i alla fall en plats) i å k 2 på den skola som du önskar byta till? Den personen som är mest lämpad att svara på frågan om platser på utbildningen är rektor på BF /Barn- & fritidsprogrammet/.

    I fall plats finns, kontaktar du Antagningskansliet REGION DALARNA. Skickar en direkt länk till Antagningssidan: https://intag.regiondalarna.se/Default.asp?page=auth/common/login

    Det finns goda chanser att kunna byta till en skola, som ligger i en annan kommun, om den kommunen ingår i samma Region och samarbetsavtal mellan kommunerna finns.

    Om din önskeskola ligger i en kommun, som inte ligger inom samarbetsavtalsområdet, är det svårare att byta - för då krävs det beslut om att Särskilda skäl föreligger & din kommun är beredd att betala för din gymnasieplats /det är en ansvarig tjänsteman på Skolkontoret i din kommun, som fattar i så fall det beslutet/.

    Du får säkert hjälp med alla formaliteter av personal på den skolan, dit du vill byta - i fall de har plats för dig. Så mitt råd är att vända dig till skolan så fort som möjligt.

    Önskar dig en trevlig sommar!
    SYV Ludmila