Alva
    Hej! Jag är snart 17 år och har gått klart första året på gymnasiet, samhällslinjen. Jag började förra året i en ny klass, där jag inte kände någon. Ibörjan var det jättejobbigt, men jag valde att gå kvar för jag trodde att det skulle bli bättre och för att det var det närmsta gymnasiet från min hemkommun. Det var inte lärarna eller skolan som gjorde det jobbigt, utan eleverna. Jag känner att jag fortfarande inte kommit in i min klass och inte känner mig hemma i någon utav de två tjejgrupperna. Tycker fortfarande inte om att gå där, men helt bedrövligt är det inte. På ett utvecklingsamtal i höst berättade jag för min mentor hur jag tyckte och hon sa att de skulle försöka bättra sig, men det har de inte. Har aldrig riktigt gillat att gå i skolan under hela året. Men jag har gått kvar ändå, i tron att det ska bli bättre. Och för jag skulle tycka att det skulle va jobbigt att återigen komma ny, ensam till en helt ny klass. Men nu har jag börjat fundera mer seriöst såhär i slutet av sommarlovet och jag känner att jag vill byta skola men inte linje. Är det försent när jag redan läst ett år på en annan skola och börja tvåan direkt där? Jag vet inte hur jag ska göra, då båda mina föräldrar vill jag ska gå kvar i den skolan jag går i nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alva!
    Mycket tråkigt att du inte riktigt trivs i din nuvarande skola.

    Om det finns ledig plats i en annan skola och rektor på den nya skolan säger OK till det, kan du byta skola utan att "förlora" ett år. Den viktigaste frågan är om det finns någon ledig plats på samma program som du går nu.

    Du skriver inget om Inriktning som du vill gå. Olika gymnasieskolor erbjuder olika inriktningar. Finns skolor som erbjuder alla inriktningar på ett program och så kan det vara att bara en av inriktningarna erbjuds. Det är viktigt att titta även på det.

    Att dina föräldrar är emot byte av skolan (om jag förstod dig rätt) kan göra det svårt för dig att byta. Eftersom du ännu inte är myndig, så spelar det stor roll vad dina föräldrar tycker.

    Jag råder dig ta kontakt mer rektorer på de skolorna dit du vill byta och fråga om det finns plats. Om svar blir Ja, kan du fråga om du får provgå en dag på skolan innan du bestämmer dig för att byta. Har du tur, börjar skolåret tidigare på den skolan dit du vill byta. Men även om det är tvärtom om du börjar på din nuvarande skola tidigare (eller samtidigt), kan du prata med din mentor eller rektor på ditt program och be om en dags ledighet för att provgå på en annan skola.

    Alla gymnasieskolor finns presenterade på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium och där är det också lätt att hitta info om skolorna, kontaktuppgifter mm.

    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare