ingrid
    vilka konsekvenser gällande merit/betygpoäng blir det om min dotter byter från Franska 3 till spanska 1. Hon har just börjat 1 året på Natur natur profil miljö.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ingrid,
    här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf finner du Programplan för Naturvetensk.programmet.
    Programgemensamma ämnen /inkl. Moderna språk 100 poäng/ är obligatoriska kurser.
    Franska 3 och Spanska 1 är lika stora kurser, 100 p. vardera. För att få ut Gymnasieexamen är det ingen skillnad om en elev har ett godkänt betyg i steg 3 eller steg 1, men det kan spela roll för Meritpoängen.

    Steg 1 och 2 i Moderna språk kan inte ge Meritpoäng.
    Steg 3 kan ge Meritpoäng /i fall det inte är en kurs som krävs för behörighet till just den högskoleutb., som personen söker/. Reglerna kring Meritpoängsberäkningar finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om din dotter fortsätter med Franska och får minst betyg E i steg 3, har hon möjlighet att välja steg 4 inom Individuellt val /man måste välja kurser á 200 p./ Genom att ha godkända betyg i steg 3 och 4 kan man uppnå max antal Meritpoäng inom Moderna språk.

    Det andra alternativet - att börja med Spanska 1 innebär att det blir svårare att uppnå max antal Meritpoäng inom Moderna språk, dock inte omöjligt. I så fall bör hon - efter att ha fått betyg i Spanska 1, välja Spanska 2 och 3 inom individuellt val, 200 p. samt ansöka om att läsa en "utökad kurs" - Spanska 4.

    För att göra det, om möjligt, ännu mer komplicerat - vill jag tillägga att i fall din dotter kommer att läsa Engelska7 samt några extra Mattekurser och genom Engelska och Matte uppnår 2.5 Meritpoäng /som är max antal man kan få/, spelar det ingen roll /vad Meritpoäng anbeträffar/ vilket steg i Moderna språk hon läste.

    Sammanfattning:
    för att få ut Gymnasieexamen /och med det uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier/ spelar det inte någon roll om man har betyg i steg 1 eller i steg 3 Moderna språk;
    för Meritpoäng är det fördelaktigt att fortsätta med det språket som man läste på grundskolan. Det är dock inte omöjligt att uppnå max antal Meritpoäng även om man byter till ett nytt språk på gymnasiet.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp i din dotters studieplanering!
    Trevlig helg!
    Julia SYV