Caroline

    Hej! Jag har pluggat 4 terminer på förskollärarprogrammet på umeå universitet och har nu flyttat till Kalmar. Läget just nu ser ut så att jag pendlar mellan Umeå och Kalmar, vilket inte är hållbart. Jag har varit i kontakt med studievägledare i Kalmar som säger att utbildningarna skiljer sig för mycket åt för att jag bara ska kunna hoppa in mitt under utbildningen i Kalmar. Jag undrar därför hur jag kan gå till väga? Finns det någon förskollärardistansutbildning nära Kalmar? Mvh Caroline

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    enligt våra uppgifter finns distans-förskollärarutibldningar:
    - på Högskolan i Gävle - se hig.se/LGF
    - på Mälardalens högskola - se mdh.se/utbildning/program/forskollararprogrammet
    - på Luleå tekniska universitet - se ltu.se/edu/program/LYFLG/LYFLG-Forskollarare
    - på Mittuniversitetet - se miun.se

    Studera.nu är lärosätenas gemensam hemsida
    och på studera.nu/jamfor-utbildning/förskollärare kan du se en lista på ca 30 förskollärarutbildningar men de flesta är ej på distans, men det finns också några "erfarenhetsbaserade"/distans eller för "de yrkesverksamma". Jag antar att du idag inte är yrkesverksam på en förskola. Jag vet inte om du tidigare har jobbar på en förskola - i så fall kanske du även skulle kunna komma in på en Erfarenhetsbaserad utbildning.

    *****
    Fundera på att försöka komma in i Kalmar på en "tidigare termin eller tidigare år" - alltså att du "repeterar" ett år kanske men hoppar då över de kurserna som du redan har godkända betyg i och under de kurserna kan du i så fall jobba (om du kan få ett jobb).
    Veckopendla? det kanske du redan själv har tänkt på... finns exempel på att folk veckopendlar i många år (till jobbet eller till studier).