Alicia

    Hej! Jag har kommit in på socionomprogrammet på ett universitet som ligger väldigt långt ifrån staden jag bor i, ca 9 timmars bilresa. Hur går man till väga om man vill byta till samma program men på en annan skola som ligger närmare? Är det bara att maila skolan eller måste man komma in på reserv från antagningen? Jag var reserv 150 på den skolan jag helst vill gå på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns ingen garanti på att kunna byta studieort. Om du kommer in från RESERV till den utbildning (på rätt ort) som du vill gå, jättebra! Då löser det sig.
    Om du inte kommer in från RESERV, då har du en plats där du är Antagen och har rätt att läsa där. Om du inte vill/kan läsa där du är antagen, måste du lämna ÅTERBUD = meddelande att du inte kommer använda din plats och platsen kan då gå till ngn annan.
    Om du läser en tid där du är antagen, så kan det förhoppningsvis senare finnas möjlighet att byta, vilket dock ej går att garantera. För att kunna byta senare, så måste det uppstå ledig plats på den utbildningen som du vill gå. Du får givetvis kontakta skolan, men efter som det nu finns så pass många "reserver" (du har ju plats 150) så tror jag inte du kan få ngt annat svar än att du inte kan antas, utan om ngn plats befrias, då kommer de som står i reservkön före dig få möjlighet att komma in.