Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elsa,

    det är väldigt tråkigt att du är sjuk och jag beklagar att det är så pass allvarligt att du missar många dagar i skolan.

    Det finns olika lösningar och det är din kommun (Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som dina vårdnadshavare bör vända sig till). Din kommun kan köpa distansundervisning hos en privat utbildningsanordnare, eller så kan de besluta om "hemundervisning" då lärarna kommer hem till dig (inte varje dag och inte hela dagar, men några timmar per vecka).

    Beroende på din diagnos och prognos (dvs vad man tror om din sjukdom, om du blir helt frisk inom en månad, eller om det är tyvärr en kronisk sjukdom och man vet att du inte kan bli frisk så pass att du ska kunna ha god närvaro i skolan - så fattar man olika beslut).

    På din gymnasieskola är det Rektor som är ytterst ansvarig, så det går bra att vända sig till rektor, som ofta tar hjälp av kurator och skolsköterska.

    Om du själv helt oberoende av din sjukdom, på egen hand vill söka distans - så är det på Korr online gymnaiset du söker - här är snabblänk till skolans presentation>>

    Korr Online erbjuder 7 utbildningar, fördelade på 4 högskoleförberedande program. De brukar göra intag inför varje termin. De brukar inte ha några tomma platser, då det är den enda gymnasieskola som elever från hela Sverige på egen hand (oberoende av sin kommun) kan söka till. Jag tror därför inte att du skulle kunna byta till dem direkt nu (för de har troligtvis inga lediga platser), men du får kontakta dem om du vill.

    Jag vet inte om du kan läsa på heltid, eller om du måste läsa på deltid. Korr online har undervisning på distans på heltid och även har några få obligatoriska träffar. Om du inte kan läsa på heltid är kanske inte det ett bra alternativ för dig.

    De andra distans-lösningar gör man via sin kommun (där man är skirven). På skolan är det följande personer som du kan vända dig till /eller dina vårdnadshavare för kontakta dem/ - kurator, skolsköterska, din klasslärare/mentor, biträdande rektor. Du eller dina vårdnadshavare kan t.ex skicka epost till alla dem och se vad ni får för svar, om det t.ex i din kommun finns ett utarbetat "sätt" hur man går tillväga i sådana fall, då får ni svar - hur ni ska fortsätta... vem ni bör kontakta, mm.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Hör gärna av dig i framtiden och berätta hur det går. Fråga SYV håller tummarna för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så jättemycket för ditt svar! Det absolut bästa hade varit om jag kunde läsa på Korr men förstår att där nog inte är någon plats. Men jag har mejlat dem och frågat iallafall. Så hoppas verkligen att detta går att lösa på något sätt för jag vill ju verkligen ha en gymnasieutbildning.
    • Liselotte : Jag tycker det är bra att du kämpar! Det är klart du ska ha gymnasieutbildning, om du så önskar! I matte går det att bedriva självstudier via www.matteboken.se som är en mycket bra sida där alla grundskole- och gymnasiala kurser samt även högre kurser i matematik är upplagda för repetition och självstudier. Du kan också se på http://www.mattecentrum.se/raknestugor om någon Räknestuga finns inom räckhål för dig. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga från Mattecentrum. Den dagen du mår bättre, kanske du kan besöka en räknestuga! Det går också bedriva självstudier i andra ämnen. För svenska, engelska och andra språk är det bra att Läsa mycket på det språket som man vill bli bättre på. Historia, samhällkunskap, religionskunskap är det också mycket Läsning inom. Böckerna kan man låna på skolan eller på det lokala biblioteket. Har man kunskaper, kan man sedan påvisa att man har dem (t.ex genom prövningar och få betyg). Det är bra att du kontaktade Korr-online. Vi håller tummarna!