Olivia

    Jag går nu andra året på teknikprogrammet men vill inte gå hör. Jag vill gå frisör. Är det helt omöjligt att byta till frisör nu eller måste man gå om från 1:an då? Jag har ju läst svenska, engelska och matte och d ämnena som man läser på frisör. Går det inte att endast läsa de praktiska ämnena inom frisör och sedan typ fortsätta på nå sett??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    jag tror tyvärr inte det; kanske finns det en liten chans att klara utbildning på inriktningen Frisör på 2 år i stället för 3 år, om du när du kommer in på utbildningen, kan uppvisa många godkända betyg i de "allmänna kurser" som svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, rel.kunskap, idrott och hälsa 1. Dock finns det ingen garanti på att kunna göra det.
    Det är nog lättare att snabba på om du läser som Lärling.
    Att hoppa in i en pågående utbildning är inte elevens rättighet. Men du får gärna fråga på de gymnasieskolorna som erbjuder HV/frisör - det blir rektors beslut om att ta in en elev i en pågående utbildning eller inte.
    I vilken del av Sverige (stad, kommun eller län) vill läsa till frisör?

    Daniel SYV

    Hejsan,
    om utbildningen på ett yrkesprogram är skolförlagd ("vanlig" utbildning), går det i så fall inte att läsa  snabbare även om man har läst ett program tidigare och har många godkända betyg. Detta pga de programgemensamma kurserna bygger på varandra och ges inte i snabbare studietakt.
    Hälsningar
    D: