Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi på FRåGA SYV har tidigare fått frågor om att under gymnasietid byta utbildning till ett annat land och vad gäller Norge har vi tidiare fått svar från de sakkunniga; var god läs nedan:

    Nordiska ministerrådets informationstjänst Hallå Norden besvarar nedan din fråga per Dec 12, 2016:

    Nordiske statsborgere har ret til at gå på gymnasiet i de andre nordiske lande på lige vilkår med borgerne i det enkelte land. Du finder den nordiske aftale om dette her, http://www.norden.org/sv/om-samarbejdet-1/nordiska-avtal/nordiska-avtal/utbildning-och-forskning/nordisk-utbildningsgemenskap-paa-gymnasienivaa.

    Eleven skal søge om studiestøtte i sit hjemland.

    Eleven bør kontakte den kommune i Norge, som han/hun vil gå på gymnasiet i og høre nærmere om gymnasieskoler og optagelsesinformation.

    Du kan læse mere om gymnasie i Norge på Hallo Nordens netsider, http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/norge/utbildning-i-norge/gymnasieutbildning-i-norge-och-norden.

    Jeg håber dette svar hjælper dig videre. Skulle yderligere spørgsmål opstå, er du meget velkommen til at tage kontakt til Hallo Norden igen.

    Observera!
    Ansvarsfriskrivning: Hallå Norden tar inte juridiskt ansvar för eventuella fel eller brister i det svar som ges. Informationen bör betraktas som generell. Kontakta berörda myndigheter för konkret information om vad som gäller i din situation.

    Tack för att du använder Hallå Norden.

    Med vänliga hälsningar,
    Hallå Norden
    webb: www.norden.org/sv/norden-foer-dig
    e-post: [email protected]
    Tel.: +46 8 506 113 23

    Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier utomlands. Jag rekommenderar att du kontaktar den skola i Norge som du vill läsa på och fråga om de skulle kunna låta dig hoppa in i en pågående utbildning eller om kräver att du söker till utbildningen och konkurrerar om platsen och sedan om du lyckas komma in, börjar från början.
    Skulle den norska utbildningen vara inom "vård", kommer du garanterat ha lättare att läsa än om du inte i Sverige läste inom vård. Även andra studier som du bedrev i Sverige - bl.a inom engelska, matematik och andra ämnen - kommer göra det lättare att dig att läsa och även kunna uppnå högre betyg (om du "tvingas" att repetera, alltså börja om gymnasial utbildning i Norge från början).
    ****
    I Sverige kan inte en person antas till gymnasiet senare än sista juni det kalenderåret som hen fyller 20 år. Alltså från 1 juli det året hen fyller 20år, hör hen till Komvux, vuxenutbildningen. Och ang.komvux beslutar varje kommun i Sverige ganska mycket själv; bl.a vilka utbildningar som erbjuds på komvux kan vara rätt olika i olika kommuner.
    Åldersgränser för olika utbildningsformer finns, gissningsvis, även i Norge. Ta reda på det innan du hoppar av gymnasiet i Sverige. Ta reda på att om du ska ha råd att bo och leva i Norge - innan du hoppar av studierna i Sverige.
    Om du kan stanna i Sverige och avsluta din gymnasial utbildning - skulle det kanske vara "bättre" (ur utbildningssynpunkt); du kan flytta till Norge med examen från Vård- och omsorgsprogrammet i Sverige. Detta om din situation tillåter dig stanna i Sverige och läsa klart gymnasiet.
    Vi på FRåGA SYV kan inte lova att du ska kunna fortsätta med dina studier inom vård i Norge. Och kan tyvärr endast ge mycket allmän information och tips! Tipsen är: hoppa inte av den svenska utbildningen innan du är säker på att du kan ordna "allt" i Oslo: med boende, ekonomi, studieplats mm.