Fabian
    Hej,

    Jag har fullfört gymnasiet på samsam med NIU i bandy med 2800 poäng ock 2,5 i merittvärde. De tre utökade kurserna var Engelsk 7, Idrottspesialisering 3 och Tränings och Tävlingslära 2.

    I Idrottspesialisering 3 och Tränings och Tävlingslära 2 fick jag C, som drar ned mitt snitt. Jag vill därför ta bort de kurserna från mitt betyg. Jag vill också bytta ut Engelska 7 med Tränings och Tävlingslära 1 (som inte var utökat) för att få ett högre snitt.

    Går det, och hur gör jag det isåfall?

    Med vänliga hälsningar Fabian
    • SYV-besökare : Kommer du få examensbevis till sommaren? går du i år 3 på gymnasiet nu?
    • : Nej, jag var klar sommaren 2018.
    • Anna : Om du redan har fått ut ditt examensbevis, går det inte att ändra. Tyvärr.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Fabian,

    om du redan fick ut ditt examensbevis (vilket är lite svårt att gissa utifrån din fråga) - så kan du inte ändra ngt. Examensbeviset kan upphävas genom rektorsbeslut, men endast om grova fel har begåtts. Om ditt examensbevis var utfärdat enligt alla konstens regler, alltså är giltigt, då kan inget ändras i examensbeviset.
    Av dina 3 U-kurser räknas endast eng 7 in i ditt jämförelsetal; de andra 2 kursernas betyg påverkar inte alls.
    Mvh
    S.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du redan fick ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då kan du inte få ett nytt eller ändra i det gamla. Tyvärr.
    Ett nytt examensbevis skulle du kunna få i ett Yrkesprogram men då måste du uppfylla kraven för det, läsa ett antal yrkeskurser, specifika för just det yrkesprogrammet.
    Det går inte heller ändra ngt. i ditt examensbevis (såvida det inte är så att det är ogiltigt av någon anledning, ex. en obligatorisk kurs saknas, eller det är för få poäng i det...).
    De U-kurser (markerade med "U" i examensbeviset) räknas in - betyg i dem  - i jämförelsetal endast i 2 fall:
    - om kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    - om den ger meritpoäng.
    Eng 7 ger meritpoäng (men endast om du inte redan genom andra kurser uppnådde max i merit). Max i meritpoäng är 2,5.
    ***
    Du kan ta ditt examensbevis till sYV på komvux. Jag tror du får samma svar som vi ger här; för att vi "går efter" reglerna.
    För att höja ditt meritvärde - om du redan har max i merit - behöver du höja betygen i de kurser som ingår som "vanliga kurser" i ditt examensbevis.
    ***
    Ett annat alternativ är att göra Högskoleprovet och försöka komma in i HP-urvalet.

    Bästa hälsningar & Lycka till!
    ANNA