H
    Hej!
    Jag läser sista terminen på den naturvetenskapliga linjen och vill läsa på handelshögskolan, dessvärre räcker betygen inte riktigt till. Jag har fått A i alla ämnen utom fysik (vilket inte ligger som behörighetskrav) vilket kraftigt dragit ner mitt betygssnitt. Jag undrar därmed om det är möjligt att, efter gymnasiet, byta ut mina två fysikbetyg genom prövning i två andra ämnen som jag ännu inte läst för att höja mitt snitt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej H!
    om du får ut examensbevis i slutet av gymnasiet, då "låser du" in betygen i examensbeviset och du måste sedan höja betygen i just fysikkurserna för att få högre meritvärde. Om du däremot inte uppfyller kraven för examensbevis och får ut endast ett studiebevis som inte ger behörighet till högskola, då kan du göra en ny planering mot examensbevis - på komvux. Du kommer i så fall "förlora" betyget i kursen Idrott och hälsa 1. Den kursen får ej ingå i exam.bevis från Komvux.
    På komvux behöver inte betyden i fysik1a och i fysik2 ingå i exam.beviset men risken ändå finns att de kurerna kommer ingå; detta pga komvux kan vägra ge dig plats på andra kurser pga du uppfyller kraven och ta ut examensbevis om fysik-kurserna ska ingå. Så, det är en svår fråga om hur det blir om du ej uppfyller kraven och lyckas ej få ut exam.bevis från gymnasiet.