Sara

    Hej! Jag gör prövningar i gymnasiekurser just nu där jag behöver höja alla mina B till A:n. Detta är förstås väldigt krävande, men jag har också ett C i kursen naturvetenskaplig specialisering som skulle ge mig ännu högre meritpoäng om jag kunde höja detta ämne. Min fråga är då om det är möjligt att exempelvis byta ut den kursen mot kanske italienska 1, som är lättare att få A i och det GÅR att göra en prövning i, än exempelvis astronomi som jag läste på gymnasiet när jag tog studenten 2018? Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    i dokumentet Examensbevis kan inget ändras. Och de kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer inte räknas in. Alltså om Italienska1 inte ingår i ditt examensbevis, kommer inte betyget i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal. I din fråga nämnde du också meritpoängen. Om du inte redan har max antal, alltså 2,5 meritpoäng, så kan du försöka skaffa dig fler. På gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng kan du se vilka kurser som ger meritpoäng.