Adde
    Hej!
    Har haft hög frånvaro under högstadiet (slutade med 40% i snitt).
    Har bytt 3 skolor under den tiden. Så har inte riktigt funnits någonstans där jag har kunnat "plugga ikapp".
    Man gjorde en utredning i slutet av Höst-terminen i nian, jag fick därmed diagnosen lätt-asperger och fick en anpassad skolgång sedan dess där jag gick 2h i skolan och jobbade ikapp samt gjorde nationella prov.
    Jag gick ut nian med ca 210 i meritvärde, vi flyttade under sommaren till en ny kommun där jag sedan började i en klass med Aspergerstöd. Något jag var emot från början då jag aldrig haft "riktiga problem" med den sociala biten. Jag har nu gått i den här klassen sedan Augusti och känner att jag vill byta, då jag saknar den sociala biten och inte känner att jag har fått det stöd/utmaningar som jag skulle få om jag gick i en klass med Aspergerstöd.
    Den klass jag går i är Sam, dem "vanliga Sam klasserna" i resten utav skolan har inte plats. Utan det finns bara plats i Natur klasserna, jag är fortfarande intresserad utav att byta klass, även om det innebär att jag får plugga mer i och med bytet till Natur, samt att jag måste ta igen massa ämnen (Matte, Biologi, Kemi, Fysik, Historia).
    Det som gör det osäkert att byta är att jag inte har meritvärdet för att komma in på natur (egentligen). Det lägsta på min nuvarande skola var ca 280, och emot mina 210 så förstår jag att det kan bli svårt för mig, men finns det någon möjlighet att rektor tar det under tanke att jag fick 210 poäng med 40% frånvaro?
    Eftersom detta är så sent så vill jag självklart byta så fort som möjligt så klassen jag kommer in i inte är alldeles för tajt, så jag inte behöver ta igen ännu mer skolarbete Men jag är osäker på vad rektorn kommer säga, då jag även vill gå 1-2 veckors prövotid i den klassen, så jag vet att jag klarar av att gå i en vanlig klass och inte blir alldeles för trött utav det.
    Om rektorn säger nej så vill jag byta skola, men då är det inte troligt att jag kommer in på en annan skola pga skolpengen, mina poäng. Då finns ju även möjligheten att jag går i en vanlig klass någon månad sedan blir jag för trött, stannar hemma och får hög frånvaro.

    Kanske lite rörig text men kort;
    Hög frånvaro på högstadiet 210 i meritvärde
    Lätt-asperger och går därmed i en "stödklass" IVAS
    Vill byta till en normal klass, men den linje jag går nu (Sam) har inte plats i min nuvarande skola. Utan då måste jag byta linje till Natur för att gå kvar i min nuvarande skola.
    Vill testa en vanlig klass 1-2 veckor så jag ej förlorar min plats på IVAS och sedan inte orkar gå till skolan pga trötthet och bara får mer och mer att plugga.

    Har tagit kontakt med SYV/Rektor men allting känns vagt, rektorn har inte "tagit beslut" så jag vet inte om jag ännu kan få gå prövoperioden, vill gärna gå den innan jullovet så jag kan börja i en vanlig klass tills efter jullovet. Vill ju även testa på en vanlig klass när det är "vanligt tempo" och inte när det är lugnt precis innan jul, vilket betyder att prövo-tiden borde börja redan på måndagen som kommer 30/11 så kan man ta ett ordentligt beslut efter det och förbreda för ett eventuellt byte till Natur.
    Får jag inte möjlighet till att pröva och därmed byta klass så kommer jag vilja söka mig vidare till en annan skola för att kunna testa där. Men då är jag osäker på om jag ska gå Natur/Sam och om jag måste söka till en skola med en IVAS enhet. Då jag aldrig fick träffa SYV i 9an och är fortfarande osäker på mitt gymnasieval så finns det många tankar i mitt huvud.

    Tackar för snabbt svar, säg gärna till om jag ska förtydliga något som jag missat eller varit otydlig med något.
    Frågan är alltså hur jag kan snabba upp processen med rektor/syv på plats, om jag redan nu ska börja med att söka en annan skola, och vilken linje. Finns det någon möjlighet att komma in på en skola/linje där det egentligen krävs högre meritvärde än jag har?
    Edit:
    Mina föräldrar "är med på noterna". Det de är oroliga för är att jag börjar i en vanlig klass, sedan inte klarar av det höga tempot, blir trött stannar hemma osv och inte har min plats kvar på en stödenhet. Därav den "långa" prövotiden, jag behåller min plats på IVAS under den tiden, (om jag är på samma skola). Så att jag får känna på hur det känns att gå i en vanlig klass och avgöra om jag skulle klara av det resten utav Gymnasier
    Jag har gått i klasser med 20-30 elever hela grundskolan med undantag på slutet av 9an, där jag ändå hade kontakt med min klass
    Det finns plats i Naturklasserna, men jag går som sagt i Sam nu och det blir därmed byte av program om jag ska gå i en vanlig klass på samma skola. Om jag skulle vilja testa på en annan skola (mer än 1 dag) så är det inte säkert att min plats på IVAS finns kvar, medans rektorn+syv sagt att det kan fixas om det görs inom skolan (de har varit otydliga med om det bara är inom skolan eller helt och hållet).
    Att byta tillbaka till IVAS är ju risk att det inte går, dom kan inte hålla en plats åt mig hela gymnasiet självklart. Vilket var anledningen till den långa testperioden.
    Finns ett par skolor närmare, ja. Men jag vill inte bara välja närmaste skolan utan jag är rätt mån om att det ska vara en "bra skola". Då jag bytte skola 4 ggr under 3 år så har jag också en del erfarenhet utav att vara ny. Vill självklart inte byta så ofta i en ny stad också, varav att jag vill gå i en "bra skola" från början.
    Var även oklart med vilken skola jag skulle börja gymnasiet i pga den hastiga flytten till Stockholm från Östergötland (under sommarn skrevs bostadskontrakt).

    Jag är beredd att jobba ikapp kunskaper som jag "förlorat" under min frånvaro på högstadiet, samt kunskaper som resten utav klassen fått under tiden jag gått Sam.
    Är inte alls intresserad utav att börja Åk 1 2016, och är gränsfall att gå sommarskola som rektorn här anser vara ett krav för att det ska kunna bli ett byte. Jag anser att jag kan jobba ikapp sådant jag missat själv genom att göra uppgifter/prov, men rektorn var inte säker på det.
    • Julia : Vi funderar nu på svar på dina frågor. Vi hör av oss så fort vi kan!
    • Julia : Var i landet bor du? Om vi får veta det, kan vi se vilka skolor som finns på pendlingsavstånd från dig.
    • : Hej! Bor lite söder om Stockholm och har i dagsläget 1h till skolan med pendel+t-bana samt gång
    • Milla : När du skriver att du är beredd att "jobba ikapp" sådant som du missade - så är det jättebra men det finns två saker här: för din egen skull bör du tänka på att inte överanstränga dig, det är inte bra för hälsan. Men om vi tänker på skolan (som helhet) så är rektor framförallt ansvarig för att de elever som redan går på skola ska ha tillräckligt med uppmärksamhet från lärarna. Om rektor beslutar att ta in en ny elev, som ska ha handledning, separata prov (inte samma som resten av klassen) då måste rektor avsätta resurser för det - t.ex. betala övertid för lärarnas arbete. Om de resurser inte finns, kommer rektor säga Nej, det går inte. Rektor får inte ta in en elev och släppa honom "vind för våg" att klara sig på egen hand bäst han vill. Som sagt, det är ej en rättighet att få byta skola eller program. Det som du har RÄTT TILL är att läsa på den utbildningen dit du kom in (om du inte har för mycket olovlig frånvaro) och att söka om till åk1 till nästa läsår. Allt annat är "ansöka om och hoppas", be om att ta hänsyn till och vara beroende av lediga platser, resursläge på skolorna mm. "Bottom line" är att gymnasiet är en frivillig skolform och man läser "i mån av vilja och möjlighet". Blev man behörig till gymnasiets nationella program, har man uppfyllt sin skolplikt. Jättetråkigt att ge ett sådant svar, verkligen, men det är faktiskt det som gäller. :(
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Adde!
    Du befinner dig i en svår situation, den saken är klar.

    Det kan hända att det är för tråkigt för dig i en Aspergerklass men kan bli för stökigt (högljutt och trångt) i en vanlig klass (en vanlig klass kan ha upp till 40 elever i samma klassrum med en lärare) - och läraren har inte tid för varje elev ibland... sådana "gränsfall" är de svåraste att lösa, tyvärr.

    Att provgå i en ny klass innan du definitivt vill byta är en mycket bra lösning, och att provgå en dag skulle inte vara något problem (för att grundskoleelever gör det, som kallas för "skuggning") och nästan alla skolor erbjuder det. Däremot att provgå i 2 veckor - kanske kan bli svårt. Men det är rektors beslut.

    För att över huvudet taget kunna byta - är det rektor som fattar beslut men första fråga är
    1. finns det plats?
    2. om ingen plats finns, kan man ej byta
    3. om plats finns, kan rektor ändå säga Nej och behöver inte ens förklara, egentligen - fast oftast kan man få en förklaring som är: rektor bedömer att det kommer att krävas för mycket av lärartid till att ge handledning till den nye eleven och den tiden behövs till de redan befintliga elever.

    Du kan inte insistera på att byta. Rektors beslut gäller.
    Däremot kan kURATOR eller skolpsykolog hjälpa dig i kontakter med rektor.

    En viktig fråga är också vad dina föräldrar/vårdnadshavare tycker. Du är inte myndig och kan inte utan deras samtycke fatta beslut om att byta. Rektor på den mottagande skolan måste få samtycke från dina vårdnadshavare.

    Så - det är flera "punkter" här:
    vad dina föräldrar skulle gå med på...
    om plats finns på en skola dit du vill byta och vad rektor tycker i så fall.
    Och sedan är det inte sällan så att elever som byter, vill efter ett tag byta tillbaka - för de upptäcker att det var bättre för deras f d skola. Någonting kanske blev bättre & något annat - sämre, men de vill ändå tillbaka till den "gamla skolan" men plats på den gamla skolan kanske gick till en annan elev redan och de får Nej och ångrar att de bytte skola eller program.

    Så - det här är ingen enkel situation du befinner dig i.
    Vi vill givetvis försöka hjälpa dig på alla sätt vi kan.

    Att pendla en timme enkel väg, tycker jag, är för långt. Finns det någon skola närmare dig?

    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school kan du se alla gymnasieskolor i Stockholms län.
    Jag skulle råda dig att göra följande:
    1. prata med dina föräldrar/vårdnadshavare först (du måste få med dem "på noterna") dvs att du och de tycker samma sak
    2. hitta några skolor som finns närmare där du bor och kontakta dem - fråga om det finns plats? Det är helt ofarligt att bara fråga om det finns plats. Om de svarar att det finns plats, be att få göra ett Studiebesök och i fall du tycker att det känns OK, be att få provgå en dag, till att börja med...
    3. prata med kurator på din skola och du kan även kontakta kurator på de skolorna dit du vill byta.
    Eftersom du har gjort utredning & fick diagnos finns det all anledning att be kuratorerna om hjälp.
    Kurator har ofta tillgång till ett nätverk, som ingen annan har tillgång till (förutom psykologer) - och de kan därför fixa till "undantagslösningar" för elever som är i behov av särskilt stöd.

    Dina betyg från grundskolan spelar nu, formellt sett, ingen roll. Bara du är behörig till självaste programmet, dvs har godkända betyg i 12 ämnen. Men "de facto" - om du hamnar i en klass där andra elever har mer omfattande förkunskaper, kan det bli jobbigt för dig. Oavsett orsak till varför du inte uppnådde högre betyg, så har du ju något lägre kunskapsnivå (om inte du redan hann ikapp helt och hållet) - och du kanske kan känna att "alla andra kan mer" och bli obekväm med det.

    Du kan också satsa på att söka om till åk1 till hösten 2016 och under resten av året hänga med så gott det går... eller byta till IM, individuellt alternativ och gå på praktik på hel- eller på deltid.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    • : Hej! Har svarat på samtliga punkter efter "Edit" i själva "frågan"
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga! och jag vill också tillägga att du kanske (om du själv vill) kan fråga efter en möjlighet att delta i några kurser i en vanlig klass - och resten av kurserna i din nuvarande klass - då blir det en "mellanting" (kombination av två utbildningar) - det är inte säkert din skola vill eller kan fixa det, men det kan du också fråga efter...
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    En hel del kurser på Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet är desamma. Men en del är väldigt olika. Framförallt är det Matte som på NA går fort och så läses det ett annat spår i matte (c-spår, det avancerade spåret). Det är svårt att läsa ikapp på egen hand... om inte man är extremt matteintresserad och har lätt för matte.

    När du skriver att du är beredd att "jobba ikapp" sådant som du missade - så är det jättebra men det finns två saker här: för din egen skull bör du tänka på att inte överanstränga dig, det är inte bra för hälsan. Men om vi tänker på skolan (som helhet) så är rektor framförallt ansvarig för att de elever som redan går på en viss utbildning, ska ha tillräckligt med uppmärksamhet från lärarna. Om rektor beslutar att ta in en ny elev, som ska ha handledning (har i så fall rätt till handledning), separata prov (inte samma som resten av klassen) då måste rektor avsätta resurser för det - t.ex. betala övertid för lärarnas arbete. Om de resurser inte finns, kommer rektor säga Nej, det går inte. Rektor får inte ta in en elev och släppa honom "vind för våg" att klara sig på egen hand bäst han vill. Som sagt, det är ej en rättighet att få byta skola eller program. Det som du har RÄTT TILL är att läsa på den utbildningen dit du kom in (om du inte har för mycket olovlig frånvaro) och att söka om till åk1 till nästa läsår. Allt annat är "ansöka om och hoppas", be om att ta hänsyn till och vara beroende av lediga platser, resursläge på skolorna mm. "Bottom line" är att gymnasiet är en frivillig skolform och man läser "i mån av vilja och möjlighet". Blev man behörig till gymnasiets nationella program, har man uppfyllt sin skolplikt. Jättetråkigt att ge ett sådant svar, verkligen, men det är faktiskt det som gäller. :(

    Jag hoppas verkligen att det löser sig och jag lovar att hålla tummarna!
    Vi på Fråga SYV kan ge dig information och råd.
    Vi kan inte påverka någon rektor eller bevilja undantag. Tyvärr. Vi har inga sådana möjligheter.
    Vi försöker förklara vilka möjligheter som finns (generellt sett) och ger, som sagt, råd och information.

    Lycka till! och du får hemskt gärna höra av dig igen och berätta hur det går, vi hoppas och tror att det kommer att gå bra!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Om jag förstår dig rätt:
    du vill inte byta skola. Du vill gå på samma skola men i en "vanlig klass".
    På Samhällsvetenskapsprogrammet finns det inga platser.
    Det finns plats på Naturvetenskapsprogrammet.
    Men rektor på NA är tveksam till att ta in dig ...
    stämmer det?

    Då undrar jag - om du kan invänta att det blir någon plats ledig på Samhällsvetenskapsprogrammet... för allt som oftast så hoppar någon elev av - flyttar med sin familj... vill byta program... eller en annan orsak.
    Kan du be rektor på SA att meddela dig så fort någon plats blir ledig på SA - och i väntan på det, så kanske du kan gå i en vanlig SA klass på någon lektion.. kanske där de delar klasser i olika grupper, t.ex. för Moderna språk.

    Vi har ingen färdig lösning och vi kan ej bestämma något.
    Vi försöker komma med olika förslag...
    Se själv vilka av våra förslag du vill använda.