förälder

    Hej! Min son går samhällsprogrammet i ettan på gymnasiet men ska byta till barn och fritid eftersom det är den linjen han helst vill gå. Men den startar upp först efter sommaren, fanns inte att söka förra terminen. Han har kommit på linjen redan. Han har redan läst några utav de kurser som kommer att komma första året på barn och fritid och fått minst betyg godkänt i dem. Måste han läsa om de kurserna en gång till? Hans nuvarande lärare hade sagt att det bästa är att han läser om dem för att han annars får han så mycket ledigt under vissa dagar första året, men det verkade inte vara ett tvång som han förstod. Själv vill han helst slippa läsa om dem igen för han känner själv att han kommer ha mycket mer motivation till skolan om han vet att han kanske bara har två lekitoner en dag och att han då istället kommer kunna fokusera på de lektionerna till 110 %. Han har haft det tufft detta året och inte haft energi för det har varit mycket plugg. Är det ett tvång att läsa om de kurser han redan fått godkänt i och som ingår även första året på barn och fritid?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Om eleven har godkänt betyg i kurser som ingår i det programmet som eleven kom in på, behöver inte eleven läsa de kurserna. Men om eleven läser på gymnasiet på deltid så har hen inte rätt till studiehjälpen från CSN.  CSN går på de uppgifter som elevens gymnasieskola rapporterar in till CSN. Om eleven läser på mindre än heltid, och gymnasieskolan rapporterar det till CSN då kommer CSN inte betala ut studiehjälpen/studiebidraget.
    En annan fördel i att läsa om kurserna är att eleven kan skaffa sig ännu bättre kunskap och ännu högre betyg. Höga betyg från gymnasiet kan gagna eleven under många år framöver. Om eleven vill senare i livet komma in på någon högre utbildning så kan hen ha mycket högre meritvärde (den siffran med vilken man konkurrerar om plats på svenska universitetsutbildningar) och det kan utgöra skillnad på att komma in respektive inte komma in på önskad utbildning.
    Men annars så går det bra att ta in godkända betyg från en annan utbildning på gymnasiet (ett annat program) in i gymnasieexamen från ett "annat program", så på så sätt behöver inte eleven läsa om redan godkända kurser. Ännu en sak som är bra att veta är att eleven kan inte sänka redan satta betyg för att regeln är att i fall man har flera betyg i samma kurs (eller motsvarande kurs) då gäller det Högre betyget. Så, säg att eleven har godkänt betyg i Svenska 1 (t.ex betyget E, eller ett annat - högre än E, betyg) och så går eleven samma kurs, på nytt och denna gången får F (icke-godkänt) då står det Det tidigare satt, Högre betyg, kvar.
    Jag vill särskilt skriva om kurserna i ämnet Matematik. På högskoleförberedande program, som t.ex SA, läser eleverna ett svårare spår, b-spåret och på yrkesprogrammen läser de lättare a-spåret. Om din son har godkänt betyg i kursen Matematik 1b som är lägre än högsta betyget, A, då vinner han ganska mycket på att läsa den kurs som eleverna på BF läser, nämligen, Matematik 1a (för att då borde han ganska lätt få ett mycket högre betyg och ta in det högre betyget in i sitt examensbevis i slutet av år3 på BF).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!