Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    du har rätt att söka till åk1 på gymnasiet (t o m det året som du fyller 19 år) - och gymnasieansökan gör du som du gjorde förra året: på gymnasieantagningens hemsida (under Val- eller under Omvalsperioden) genom att logga in och välja vilka alternativ du vill söka till. Skillnaden mot förra året är dock att du inte per automatik får inloggning till ansökningssidan - utan du måste aktivt ansöka om att få inloggning. Gymnasieantagningskansliets personal kan ta emot ditt önskemål, exempelvis per mail - och förklara för dig på vilket sätt du kan få inloggning. Olika gymnasieantagningskanslier gör lite olika... så kanske du får ett papperbrev hem med inloggningsuppgifter; eller så kanske de ger dem till dig via e-post ... det får du fråga på just ditt gymnasieantagningskansli. Kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns på www.antagningskanslier.se

    Om du berättar i vilken stad du bor och söker till gymnasiet - kan jag ge dig kontaktuppgifter till just Ditt gymnasieantagningskansli.
    ***********
    Att man söker till åk1 på gymnasiet, betyder ju tyvärr inte att man definitivt kommer in. Du vet först kring midsommar (i slutet av juni) om du blir Antagen; men skulle du "hamna" i RESERV, så kanske det dröjer t o m till början på september innan du vet om du kommer in i en ny utbildning.
    Därför avråder vi från att hoppa av nu. Vi råder att fortsätta läsa (samtidigt som du söker till en ny utbildning) och göra ditt bästa. Det är ju bättre att lära sig något nytt och få studiebidrag. Skulle du hoppa av gymnasiet nu, har du inget att göra och får inga pengar från CSN (studiehjälpen upphör); du mister också rätt till gratis lunch på skolan och till att ha åkkort.
    Så, det är definitivt bättre att gå i skolan, än att inte göra det.
    Men OM DU KAN NU FÅ JOBB i väntan på en ny studieplats, då kan du byta skola mot att jobba.

    ********
    Vi hoppas du blir antagen till en ny utbildning och får besked om det redan kring midsommar; och då kan du bestämma dig om du vill behålla din nuvarande plats och läsa åk2 på ditt nuvarande program eller om du vill byta till åk1 på ett nytt program.

    Vänligen
    Julia