alex
    Hej

    Jag går nu första terminen på teknik, och jag undrar ifall man skulle kunna byta till FT istället.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alex,
    du skriver att du vill byta till FT - är det VVS&Fastighetsprogrammet, inriktning Fastighet du menar?
    I vilket fall, oavsett vart du vill byta, så ta kontakt med rektor på det programmet dit du vill byta.
    Om det finns plats att ta in dig, fattar rektor beslut om det är möjligt just nu eller längre fram eller om beslutet blir att programmen skiljer sig för mycket om man måste börja om från början, dvs söka till åk1 nästa års antagning.
    Råder dig söka till nästa års antagning - via SYV på din skola /för du får inte lösenord hemskickat som förra året, det får bara "niorna"/. Du kan även ta direkt kontakt med ditt Antagningskansli för att få reda på hur du kan göra ansökan till nästa års antagning.
    Jag förstår att du kanske inte vill "förlora" ett år men det finns även fördelar: du blir ett år mognare än dina klasskamrater och får läsa om några kurser som du läser nu - har då goda chanser att få A-betyg i många kurser & bli riktig proffs på t.ex. Matte och några andra ämnen.

    Berätta lite mer om din situation, inkl. var i landet du bor - då är det lättare för mig att ge dig svar som blir till hjälp.
    Mvh
    Julia SYV