Imad
    Jag går i åk 8, och jag vill byta morderna språk från franska till spanska, eftersom jag får en klump i magen varje gång jag går till fr-lektionen och känner att det inte passar mig, så jag undrar ska jag byta kommer jag kunna ta ikapp spanskan eftersom dem är nära varann, eller bör jag stanna på franskan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Imad,
    Franska och Spanska tillhör samma språkgrupp men det är olika språk och det är inte lätt att hoppa in i en pågående kurs, men nu har det bara gått 3 veckor - så det kan gå: prata med läraren, som kan ge dig extra uppgifter och hjälpa dig komma ikapp.
    Har jag förstått dig rätt: du började med Franska steg 1 /nybörjarkurs/ nu i å k 8, stämmer det? Eller läste du Franska från å k 6?
    I vilket fall, så är det inte bra att ha klump i magen när man går till en lektion. Jag råder dig prata med din klasslärare/mentor, med dina föräldrar och kanske även med kurator på skolan.
    Det finns även en annan lösning: du kan läsa extra svenska eller engelska i stället för Franska.

    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Mikael SYV