Andreas
    Hej!
    Jag går andra året på en ekonomi- ekonomi linje. Har läst och fått betyg i alla kurser som jag är nöjd med. Jag trivs inte med mitt val och vill välja en helt annan linje inom yrkesprogrammen. Kommer jag kunna ha nytta av mina kurser jag läste förra året. Kommer jag t.ex kunna ha nytta av Matematik 1b om jag vill byta till hantverkarprogrammet som kräver Matematik 1a osv?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du byter studieväg helt nu så kan du få de kurser som du även läser på det nya yrkesprogrammet tillgodo. Finns det skäl till att läsa om dessa så kan rektor besluta att du får det med nya betyg som resultat men ofta så har du dom tillgodo och får inte läsa om dom. Det kan ju finnas både för och nackdelar med det. Du kan få tid att koncentrera dig på de nya kurserna men samtidigt kanske du förlorar mycket tid med din klass.

    Matte 1b är utbytbar med Matte 1a så den kan du få ha kvar och alltså inte läsa matten. Prata dock igenom med t.ex din Syv på skolan vad ett byte innebär för dig så du är helt på det klara med vilka villkor som gäller. /Lena, Syv