Elizabeth

    Hej SYV!

    Just nu går jag första året på IB programmet och vill byta till natur men INTE gå om något år. Vad skulle man kunna göra då jag har missat några kurser såsom Biologi 1 och Samhällskunskap 1. Vad finns det för lösningar så att jag kan gå naturprogrammet årskurs två vid höst? Jag är väldigt orolig om det är försent och jag byter inte för att det är svårt men jag ser inga pluspoäng med att gå IB när jag ändå planerar att plugga i Sverige. Bilden av IB vad helt annorlunda än vad jag tänkt mig och jag fick knappt någon information om hur det är att gå IB och vad den består av innan jag valde programmet. Och är nu helt chockad av hur det är upplagt och att jag fick all den info väldigt sent, och jag vill verkligen inte gå om något år och klarar att plugga vissa kurser på egen hand galant, om det skulle behövas.

    Tack på förhand

    Elizabeth

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elizabeth!
    Jag har förståelse för din situation. Men jag tror det blir svårt att ordna så att du skulle kunna läsa år2 och 3 på NA om du inte inför år2 har godkända betyg i biologi1 och samhällskunskap1b. Det är 2 stycken 100poängkurser. Skulle man läsa varje av dem på heltid, tar det 5 veckor; alltså att läsa de 2 kurserna på heltid (40timmar per vecka) tar sammanlagt 10 veckor. På sommarlovet har du kanske den tiden och det är möjligt att du kan skaffa dig kunskaperna genom självstudier, men då är frågan - hur får du betygen? Att gymnasieskola skulle erbjuda dig möjlighet att göra prövningar kan inte uteslutas, dock är det mycket jobb för skolan - frågorna till en muntlig del av prövningen skrivs av läraren individuellt, utifrån de svar personen som genomför prövning har gett på den skriftliga delen och så ska även medbedömare (ännu en annan lärare) involveras i betygssättningen - det är alltså 2 lärare som ska ägna minst 5-6 timmar var för att du ska genomföra en prövning. Och du behöver genomföra 2 st. Multiplicera med 2, alltså! - varifrån ska lärare ta den extratiden? Att rektor skulle beordra lärare att ordna prövningar för dig skulle innebära att antingen så ska lärare jobba på sin fritid, utanför sin tjänst och vill ha extrabetalt för det, eller så gör de det inom sin tjänst och då får de andra eleverna som läser på skolan mindre uppmärksamhet för att den tagits för att ge dig möjlighet att genomföra prövningar. Skulle det ske, så är det inte alls säkert att du får godkänt betyg. Det finns många fall när prövningar genomförs och eleven får F (alltså icke-godkänt betyg). I och för sig så skulle det gå att ta in F-betygen i de 2 kurserna in i examensbevis. Det kommer dock dra ner ditt jämförelsetal/snittbetyget ganska mycket.
    Att hitta en gymnasieskola där eleverna inte läste Biologi1 och samhällskunskap 1b under första året på NA blir svårt. Även om du hittar en sådan skola, är det inte säkert den har ledig plats i år2. Du kan dock söka via gymnasieantagningskansliet till år1 och om du har redan godkända betyg i alla de kurser som läses på den skolan i år1, så kommer du bli uppflyttad till år2. Att eleverna på NA inte läser samhällskunskap 1b och biologi1 är mycket ovanligt (en av de kurserna kanske kan läsas senare - under år2, men att båda kurserna skulle på samma skola läsas senare än år1 har inte jag varit med om).
    Jag förstår att du inte hade rätt information. Det är beklagligt. Men hur ska det nu lösas? Tyvärr ingår det inte i elevens rättigheter att byta gymnasieskola på något annat sätt än att konkurrera om plats via gymnasieantagningen - elever konkurrerar med sina grundskolebetyg och sedan har eleven rätt att läsa på den skola där hen är antagen. Att bli antagen på en annan skola kan ske men det är mycket som ska "klaffa" i så fall  - i det fallet du beskriver så kommer du sakna betygen i 2 kurser som på allra de flesta skolor läses under år1 - på NA.
    Du kan fråga på din nuvarande skola om du skulle kunna läsa de 2 kurserna under resten av vårterminen eller om du skulle få möjlighet att göra prövningar (om du skaffar dig kunskaper på egen hand).
    Du kan också fråga om sommarskola. Vanligtvis erbjuds svenska, engelska och matematik i sommarskolorna. Andra ämnen erbjuds sällan, men det skadar inte att du frågar.
    Mitt råd är att du söker via gymnasieantagningskansliet och på nytt konkurrerar med dina betyg från Slutbetyget i grundskolan - om en plats på NA. Du söker då till de skolorna där du vill gå. Har du mycket tur kan skolan kanske på något sätt "trolla fram" möjlighet för dig att uppnå kraven för examensbevis på endast 2 år.
    Fördelar för dig att gå om: du kan skaffa dig mycket djupa kunskaper och mycket höga betyg. Att vara ett år äldre än de flesta i klassen har också sina fördelar: du är i så fall mognare med mer livs- och studieerfarenhet. Det är också så att i nästan varje klass på gymnasiet finns några elever som är äldre (ibland 3 år äldre än resten av klassen), det blir allt vanligare. Jag är nästan säker på att du blir inte den enda som är äldre än de flesta i din blivande gymnasieklass. Ett-års åldersskillnad är en väldigt liten skillnad men som - för dig - kommer innebära flera stora fördelar!

    Du får givetvis kontakta SYV-ar på de gymnasieskolorna som du vill byta till. På många skolor finns det "kontaktperson för frågor om byte till skolan" som kan vara en lärare, eller biträdande rektor (eller SYV) - det finns i så fall information om det på skolans hemsida.

    • Elizabeth : Tack snälla för ditt svar! Ett annat scenario skulle vara att jag fortsätter på IB och om mina slutbetyg inte ger mig behörighet för läkarlinjen (det jag vill söka till) kan jag väl gå basår. Vad krävs för basåret? Och är det ETT år eller flera? Dessutom finns det ju andra alternativ som Komvux eller högskoleprov.
    • Anna :

      Behörighet måste man ha även om man ska göra högskoleprovet. Ett högt resultat från högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande och särskild behörighet. Högskoleprovet gör man för att prövas (konkurrera i) ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet, alltså för att få en extra-chans att komma in. Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Det finns inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet (förutom avgift + att man "offrar" en dag då man skriver provet)! :)

    • Anna :

      Om du stannar på IB, läs info på antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat - för särskild behörighet till läkarprogrammet krävs godkända betyg i gymnasiala kurser (eller motsvarande): fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Vad som med IB-diploma krävs för att påvisa att man har grundläggande behörighet står på antagning.se/sv/dina-betyg/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/grundlaggande-behorighet - prata gärna med SYV eller IB-koordinator om att de inkluderar in även alla de kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosätena (det borde gå att göra).

    • Elizabeth :

      Ja men precis, men om jag fortsätter på IB kommer jag nog att vara behörig och få minst E (översatt från IB skala) och därmed kunna göra högskoleprovet. Men som sagt jag vill helst byta till natur och läste precis att man kan läsa kurser man är obehörig i samtidigt som man läser på gymnasiet. Alltså var kravet för att kunna gå Komvux som under 20 - åring var att vara obehörig i den kursen man läser, och det är jag! Tror du då det skulle vara möjligt om jag läser de kurser jag är obehörig i till höst, samtidigt som jag läser natur åk 2. Alltså skulle jag kunna gå vidare till åk 2 och meddela min skola om att jag kommer att läsa till kurserna under hösten, men att jag inte är behörig de första två månaderna. Skulle det funka?

      Det är ju också så att Hermods inte erbjuder fysik 1 för tillfället och inte heller kemi 1, ämnen jag inte heller är behörig i då Pre IB fysik och kemi inte motsvarar fysik 1 och kemi 1, var kan jag läsa det då? Sommarskola om det finns, och i så fall var i Linköping?

      Det är inte så att jag har haft F i de kurserna jag söker till, det är bara att jag inte har haft dem alls! Och jag kan söka till vilken skola som helst om jag väljer att gå om gymnasiet då jag har väldigt höga merit från grundskolan. Men bara det att IB kändes / känns så lätt och jag märkte inte att det går dåligt för mig förrän nu när vi har de stora proven, och bytet kommer att ge mig mycket mer nytta och tyvärr upptäckte jag inte "felen" tidigare för att ha kunnat göra ett tidigare byte (natur är definitivt inte lättare, det vet jag, men jag skulle visa mina kunskaper mycket bättre och fokusera på ämnena mer mer än CAS och EE eller / och IA).

    • Julia :

      Man får inte läsa på gymnasiet och på komvux samtidigt. Vad gäller sommarskola, fråga på din nuvarande skola och på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd + i den kommunen där din skola ligger (om det är olika kommuner). Andra ämnen än svenska, engelska och matematik brukar inte erbjudas i sommarskolorna. Sedan kan också lokala regler skapas att endast de elever som fick F i en kurs får läsa på sommarskola. Det är inte heller alltid som sommarskola, över huvuet taget, erbjuds. Den bästa lösningen, tycker jag, är om du söker till år1 och går om - alltså läser i 3 år från hösten 2022. Om du har höga betyg i ditt slutbetyg från grundskolan, lär du komma in på den gymnasieskola som du väljer som första (högst prioriterat) alternativ.
      I Linköping erbjuds NA/naturvetenskap på följande gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?NA-naturvetenskap-linkoping

    Läs alla kommentarer