Taxing

    Hej! Jag går i årskurs 1 på gymnasiet linje Natur. Jag känner att jag inte riktigt trivs med min klass och i min skola överlag. Vi här läser inte bilogi första året som de flesta natur skolorna gör. Och min fråga är om det finns möjlighet för mig att byta skola även om jag har missat 1 kurs? Spelar ingen roll för mig om bbytet görs nu eller i årskurs 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    tråkigt att läsa om att du inte trivs på skolan. Har du tagit kontakt med kurator på din skola? Prata gärna även med din klasslärare/mentor och med annan personal på skolan, t.ex med skolvärd (om ni har någon på din skola) för att diskutera om det är någonting du och/eller din skola kan göra för att du ska trivas bättre!

    Tyvärr ligger det till så här: det är inte din rättighet som elev att byta gymnasieskola förutom att du har rätt att söka om till årskurs 1 - till nästa höst. Du har givetvis rätt att kontakta olika skolor och fråga om de kan ta in dig, men det är vaga troligt att de gör det: mitt i läsåret brukar inte gymnasieskolorna ta in nya elever, över huvudet taget och om du vill byta under sommaren (mellan årskurserna.1 och 2) då kommer den nya skolan med stor sannolikhet svara att du ej kan komma in i årskurs 2 pga du inte har läst Biologi1. Om du hittar en annan gymnasieskola som förlägger Biologi1 senare än årskurs 1 och om de kommer få ledig plats inför årskurs 2, då kan rektor ta in dig.
    Jag tycker din bästa chans är att söka om till årskurs 1 - men under resten av läsåret (nu) läsa så gott du kan, göra ditt bästa! Att söka om till årskurs 1 har inga nackdelar. Om du blir antagen till en ny skola, kan du tacka Ja eller Nej till den nya utbildningsplatsen.
    Du har rätt att stanna på din nuvarande skola även om du får erbjudande att komma in i en ny gymnasieskola.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!