Har läst lite angående case metoden som Sjölins gymnasium använder. Har ni någon erfarenhet av detta sätt att lära sig på? Bra, dåligt? Vilken typ av människa tror ni detta passar för?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Case metoden vs vanligt gymnasium?
Har läst lite angående case metoden som Sjölins gymnasium använder. Har ni någon erfarenhet av detta sätt att lära sig på? Bra, dåligt? Vilken typ av människa tror ni detta passar för?
1 Svar
Hej Annika!
Vi som svarar på frågor här är Studie- och yrkesvägledare, inte lärare och har därför inte djup kunskap i olika pedagogiska metoder, som lärare använder sig av.
Vi kan ge allmän information som svar på din fråga, se nedan /"blåa ord" längre ner i mitt svar är klickbara länkar/:
Casemetodik är en pedagogisk metod som syftar till att ställa studenten inför realistiska problem, beskrivna i ett praktikfall eller "case". Metodiken har en hel del likheter i kunskapssyn och arbetssätt med problembaserat lärande. Handlingen i caset är ofta baserad på fältstudier av verkliga händelser, men kan också bygga enbart på offentligt tillgänglig information (s.k. bibliotekscase). Caset har vanligen en eller flera huvudaktörer som ställs inför ett problem som ska lösas eller ett beslut som ska fattas.
Frågeställningen i ett case bygger på att det inte finns något korrekt svar (däremot kan det finnas felaktiga eller i varje fall orealistiska lösningar), vilket betyder att lärarens roll är att främja studenternas diskussion och egna tänkande, snarare än att vara den som sitter inne med och presenterar kunskapen. Det betyder också att casemetodiken är en aktivitetsinriktad pedagogik, där studentens egen aktivitet före och under casediskussionen är avgörande för lärandet.
Metodiken har sitt ursprung i olika "law schools" i USA, där bl.a. Harvard Law School gjorde en pionjärinsats för att utveckla case för diskussion av rättsfall. I början av 1920-talet övertog och utvecklade Harvard Business School metoden för sina olika utbildningar. I Sverige har metoden använts åtminstone sedan 1960-talet inom företagsekonomiska utbildningar.
Dåvarande Rådet för högre utbildning inrättade 1992-1995 försöksvis ett ”Nationellt centrum för Casemetodik”, förlagt till Stockholms universitet. Centrums personal representerade ämnena företagsekonomi, juridik och statsvetenskap; uppdraget avsåg emellertid all högre utbildning. Efter försöksperioden ersattes centrum med en "resursperson", stationerad vid Lunds universitet. Företagsekonomiska institutionen vid LU är en framträdande användare av metoden, som även används i den kliniska delen av utbildningen för läkare samt för sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter & hemtjänstpersonal.
Du kan läsa mer om Case Metoden på Lunds Universitetets hemsida .
Du kan också kontakta Sjölins gymnasieskolor - i Nacka; i Göteborg och i Stockholm för med information om hur just de använder den metoden.
Bästa hälsningar & med förhoppning av att någonting i mitt svar blir till hjälp! :)
Liselotte Syv
Frågor och svar taggade med 'mål med studier?' (1 st.)
-
måste jag gå om ett år i skolan?
Hej jag bytte skola i början av december förra året eftersom jag inte trivdes på skolan, jag gick på ett naturbruksgymnasium och studerade imv där eftersom jag inte hade matte betyget än kunde jag inte byta till ett annat naturbruksgymnasium och fick...
Hej!Jag har i kommentaren till din fråga ställt en fråga: "Har du fått betyget i matte från grundskolan (godkänt betyg)? Svar på den... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga