Emma
    Hej, om man har läst en utbildning via Lernia på gymnasienivå "Bagare och konditor" och vill bygga med en utbildning eller kortare kurs inom chokladtillverkning, vart vänder man sig vid en ansökan? Har ni tips på idéer på vilka kurser eller utbildning det finns i Skåne?
    • Julia : Tips: fråga dina f d lärare på Lernia på utbildningen "bagare och konditor" om de kan tipsa om någon vidareutbildning. Vi har annars skickat din fråga till ett antal sakkunniga. Vi hoppas få några bra tips och återkommer i så fall.
    • Anna : maila [email protected] - Restaurangakademien i Stockholm har förut haft 2dagars kurser i choklad-tillverkning; just nu har de ingen planerad kurs, men de kan säkert ge tips till dig på hur du kan gå tillväga. Du kan annars ringa till dem på tel.nr - 08-788 03 60. Lycka till!
    • SYV-besökare :

      För dig som gått ut gymnasiet, kan det vara aktuellt att fråga om du får vara praktikant hos en pralinmakare. Eller satsa på att söka yrkeshögskoleutbildningen hantverkslärling där yrket Pralinmakare finns med i utbudet. Huvudkontoret för denna utbildning är i Leksand men de studerande finns i hela Sverige då de utbildas på sina lärlingsplatser. Se gärna - https://www.yhguiden.se/utbildning/stiftelsen-hantverk-utbildning/tapetserare-nationell-laerlingsutbildning

    • : det finns en ideell förening som heter Chokladakademien där det finns mycket kompetens. Deras hemsida www.chokladakademien är lite ojämnt uppdaterad, men kontaktar man föreningen kan man alldeles säkert få hjälp" Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    inom yrkeshögskola finns det några få utbildningar inom Bageri-konditori; vet inte om de tar upp just choklad-tillverkning, men kika du på dem och ställ frågor till de utbildningsansvariga på de utbildningar, som förhoppningsvis kan tipsa om en passande för dig utbildning. Här kommer info om yh Bagare/konditor:
    Bagare & Konditor - yh i Kristianstad >>
    och
    Bagare/Konditor - yh i Göteborg >>.

    Vi har nu också skickat din fråga till några sakkunniga och hoppas på snabba svar från dem. Vi återkommer om vi får några tips som svarar på din fråga.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    vi fick nu svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

    "... någon skola eller regelbundna kurser i chokladkunskap finns inte i Sverige.
    Yrkeshögskolorna (Kristianstad, Göteborg) bedriver kursen choklad, men då är man elev på yrkeshögskolan.
    gymnasiet finns kursen choklad och konfektyr, men då är man gymnasieelev.
    De flesta yrkesverkamma brukar ta anställning på ett konditori där man arbetar regelbundet med chokladtillverkning (man lär sig på plats "lära genom att Göra"). Ibland hålls det enstaka kurser på restaurangakademin i Stockholm.  Så mitt tips är att antingen söka sig utomlands till Schweiz eller Frankrike för kortare kurs eller höra om det finns plats på något chokladställe i Skåne - som kan ta in på praktik eller anställa, så att man kan lära sig som "vuxenlärling" på en arbesplats."

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, inga "napp" ännu... vi fortsätter kontakta folk med din fråga.
    Semestertider! - :) ... sedan är det också så att det kan visa sig att de som jobbar med Chokladtillverkning "i egen regi", dvs inte som Processoperatörer på stora fabriker, är självlärda eller gick utbildning utomlands eller någon "gammal" utbildning som inte längre finns... det är alltså inte säkert att vi hittar någon utbildning enligt dina önskemål.
    Tips - om du är inskriven på Arbetsförmedlingen eller kan skriva in dig på AF, fråga Arbetsförmedlingen om de skulle kunna köpa in någon passande utbildning för dig; det kan i alla fall inte skada att fråga dem.
    Ställ också din fråga till SYV på komvux, till dina "gamla" lärare och överallt annars.
    Det går givetvis också att googla och man får säkert några träffar där privata företag annonserar sina utbildningar, kan finnas choklad-tillverkningskurser där med... men det får du göra på egen hand; vi på Fråga SYV kan inte rekommendera någon privat utbildning om vi inte vet om den är bra. De kan vara mycket bra, men vi har ingen möjlighet att göra den bedömningen, därför kan vi inte rekommendera någon utbildning som inte är i regi av yrkeshögskola, folkhögskola, komvux eller arbetsförmedlingen.
    Från Folkhögskolornas infotjänst fick vi svar att inom folkhögskola finns idag inga kurser i chokladtillverkning.
    Komvux - är det varje kommun som själva bestämmer över sina utbildningar, men jag har väldigt svårt att tro att en sådan utbildning kan finnas inom komvux.
    Om du själv hittar någon passande utbildning, var god hör av dig.
    Vi håller tummarna!

    Lycka till!
    Julia syv

    Daniel SYV

    Hej Emma,
    att jobba med chokladtillverkning kan man på olika sätt; om du vill göra praliner etc, då ska man läsa till chocolatier vilket finns som utbildning utomlands, eller till konditor.

    Att tillverka själva chokladen är däremot att jobba på en chokladfabrik och det finns det nog ingen utbildning för. På större chokladfabriker jobbar man som Processoperatör, styr maskinerna.
    Enligt en uppskattning som sakkunniga gör är det färre än 50 personer i Sverige, som jobbar med att göra choklad.
    Hoppas svaret jag ger nu blir till hjälp.

    Hälsningar
    D: