Adam

    Hej Jag ska börja gymnasiet hösten 2020 och undrar om jag kan välja teknik linjen för att sedan kunna plugga vidare till civil ingenjör. Eller är det så att man måste gå på naturvetenskaps linjen för att ha behörigheterna att kunna plugga vidare till civil ingenjör?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam; de vanliga krav för civilingenjörsprogrammen är - godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 och fysik2 och matematik 4 läses som obligatoriska både på inriktningen Naturvetenskap på NA och på inriktningen Teknik på TE; det går alltså bra att läsa teknikprogrammets inriktning Teknikvetenskap eller en annan inriktning på teknikprogrammet men då måste man se till att kunna läsa även fysik2 och matte 4 som blir i så fall Valbara kurser.