Kevin

    Hej, Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl det bara titeln som egentligen skiljer sig i Sverige? Om man utbildar sig till en master har man väl nästan samma jobbförutsättningar som en civilingenjör? Grejen är att jag vill bli något inom datateknik, men eftersom jag inte är den bästa på matte så tror jag att civilingenjör blir svårt för mig. Vad tror du är bäst för mig? Måste man ha läst extra mattekurser för att läsa en master, för man har ju inte alltid platsgaranti att komma in heller

    • Anonym Kanin : Jag kan inte yttra mig angående jobben, men det stämmer inte att civ. ing = h. ing+master. Kolla exempelvis på KTH (https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=TIDAB,CDATE) där hela kursutbudet nästan skiljer sig helt mellan civ. ing och h. ing i Data på grundnivå. Civ. ing tränas på att vara experter på att utveckla framtida teknik som inte existerar redan från dag 1, medan h. ing. blir experter på att använda sig av redan befintlig teknologi.
    • Anna : Tack Anonym för en bra förklaring!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin!
    Jag tycker du fick bra förklaring i en kommentar till din fråga. Vidare vill jag tillägga att inom DATA-IT sker utvecklingen mycket snabbt och även helt nya yrken tillkommer, som t.ex VR-utvecklare eller "Drönarpilot" som ej fanns för bara några få år sedan.
    Och utbildningar inom DATA finns även inom yrkeshögskola. Här är utbildningarna kortare och mer praktiska. Man kommer ut i jobb snabbare och många ggr också lättare pga den praktiken som ingår i yh-utbildningen.
    Allmän info om Yrkeshögskola - var god se framtid.se/studier/yrkeshogskola och kika också gärna på några exempel på utbildningar:
    jensen-yrkeshogskola/frontendutvecklare
    handelsakademin/front-end-developer
    Jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare
    handelsakademin/back-end-developer
    Teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    Teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik

    • : Hej! Det finns lite jag vill korrigera i det ni säger. Först och främs är det en skillnad mellan högskoleingenjör och civilingenjör (det har ni rätt i), där en högskoleingenjör inte har lika matte eller teori som en civilingenjör. Men om ni kollar kursplanen skiljer det inte så mycket de första 3 åren. En högskoleingenjör som har en master har i princip samma förutsättningar som en civilingenjör har och de gör i princip samma saker. Min storebror jobbar i ett bolag som jag inte vill nämna och där är det så. Högskoleingenjörer med en speciell master använder inte bara ny teknik, de utvecklar även ny teknik. Utomlands är skillnaden mycket mindre. Det finns inte något som heter civilingenjör och den översättningen ni för på Google translator är felaktig. Bachelor of science in engineering samt Master of science in engineering heter respektive examen. Om du sedan läst en master kommer du ha exakt samma titel som en civilingenjör. Angående yrkesingenjör så är det endast en 2 årig utbildning och det framkom att skribenten var intresserad av att läsa en högskoleingenjör utbildning med en master (3+2 år) och inte en yrkesutbildning
    • : Civilingenjör är bara en skyddad titel som används i Sverige