Student

    Hej! Jag vill komma in på Civilingenjörsutbildningen men har inte fysik 1 respektive fysik 2 som man behöver ha. Jag har hört att man inte sänker sitt merit från sina tidigare betyg från gymnasiet om man tar fysik 1 på komvux och sedan fysik 2 på en högskola. Är detta sant?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    Civilingenjörsprogrammen i Sverige kräver för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1. Du behöver därför "inkomma" med godkänt betyg i fysik2 och om du har eller inte har något betyg i fysik1a, som är en underliggande kurs till fysik2 är ingen som kommer att fråga om.
    Om du får betygen på komvux, då kommer inte fysik1a betyget räknas in, men betyget i fysik2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    Du undrar om man läser fysik2 på högskola? Men hur tänker du kring det? I de tekniska basåren på högskolenivå ingår studier i fysik som motsvarar innehåll i gymnasiala kurser fysik1a och 2. Att läsa endast delar av basåret på högskolenivå är ofta svårt för att kurserna och även ämnena går ofta "in i varandra" och det basåret läses som en sammanhållen utbildning på heltid på två terminer.
    Ännu ett sätt att gå tillväga på är att göra prövning i fysik2. Prövningsbetyg kommer dock räknas in i ditt meritvärde.
    Jag vill även framföra följande: genom att få högt betyg i fysik2 på komvux eller genom en prövning kan du Höja ditt jämförelsetal. Och om "din" högskoleutbildning kräver fysik2, då är det viktigt att ha goda kunskaper i fysik. Att "med nöd och näppe" klara av få godkänt betyg kan i o f s ge plats på högre utbildning men det gäller ju sedan också klara av hela utbildningen, vilket kan bli svårt om man inte har stabila (goda) kunskaper i de kurser som krävs för särskild behörighet.