Farid
    Jag vill läsa civilingenjör inom industriellekonomi men jag är inte behörig för det utan är behörig att läsa högskoleingenjör inom industriellekonomi och ja har tänkt att läsa masters på det. Ifall jag gör det kommer jag ha samma behörighet som en civilingenjör inom industriellekonomi? måste jag kanske komplettera något mer än masters? Finns möjligheten att byta till civil under utbildningen till högskoleingenjör?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är svårt att komma in på masterutb i industriell ekonomi för det är många som söker. Att byta från högskoleingenjör till civilingenjör kan man i teori efter varje årskurs men i praktiken är det stor konkurrens om de få bytesplatser som finns och man "går på" de resultat som man uppvisar under sina studier.

    Det kan inte garanteras att du får byta eller att du kommer in på masterutb och det kan därför vara en bra idé att bli behörig till civilingenjör och söka det programmet i första hand och till högskoleingenjör - i andra hand.

    du kan också söka till högskoleingenjör och i fall du kommer in, läser du den utb men samtidigt kompletterar för behörighet genom prövningar och söker till civilingenjör till nästa antagning ... Om du inte lyckades byta innan...

    • : Men ifall man kommer in på masterutb efter 3 år av högskoleingenjör är du då en civilingenjör eller behöver du mer komplettering?
    • : Ifall jag kommer in på civilingenjör inom indsturtiellekonomi i Blekinge finns det då möjlighet att byta universitet under utbildningen?
    • Mikael : Du kan kontrollera med studievägledare på den institutionen där utb ges men enligt våra uppgifter får du samma behörighet genom att läsa 3+2år och ang möjlighet att byta till annan ort, är det bra att jämföra utb upplägg mellan de två olika orter. Men även upplägget stämmer, är du sedan beroende av de som hoppar av eller inte. Om alla är kvar på utbildningen, befrias det inga platser och ingen kan byta till den skolan. Men visst byter folk dock inte alla som vill byta får byta. Har man tur, får man byta.