RAWAND
    Om man vill läsa till Civilingenjör i industriell ekonomi, internationell. Men man läser teknik korser i Komvux, måste man ha biologi 1? Och jag vill fråga om Språk korser som krävs för att läsa till Civilingenjör i industriell ekonomi, internationell. Måste man har Franska3, Kinesiska 3 och Japanska 3. Jag vet att man kan vilja millan Fransk, spanska och tyska. Men min fråga är att man måste läsa Japanska3 och Kinesiska 3 eller man får vilja mellan dem?och hur kan man läsa Japanska om det inte fanns i Borås komvuxutbildning? Där läser jag.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Rawand!

    Nej det behövs inte biologi 1.
    För att vara behörig krävs grundläggande behörighet samt matematik 4, fysik 2, kemi 1.

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med internationellt? Är det en speciell inrikting?
    Vilken skola har du tänkt att läsa på? Om jag får lite mer information kan jag hjälpa dig lite lättare :)

    Här kan du läsa meer om t.ex KTHs utbildning.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    Hej igen!

    Jag antar att det är den här utbildningen du menar https://liu.se/utbildning/program/industriellekonomii?l=sv

    I så fall krävs följande: Förkunskapskrav:

    Grundläggande behörighet
    samt

    Områdesbehörighet A9 (Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4) samt för respektive språkinriktning franska, spanska eller tyska: Franska 3/Spanska 3/Tyska 3, för språkinriktning japanska och kinesiska (mandarin): Japanska 3/Kinesiska3 alternativt Asienkunskap 60 hp

    På den utbildningen krävs just steg 3 i något språk eftersom att den har en internationell profil.
    Men du kan även titta på de andra civilingenjörsutbildningarna alla kräver inte nivå 3 i språk.

    /Melina

    • : Jag vet inte så mycket om det men jag har läst på Linköping Universitet hemsida att det finns en Speciel inriktning inom Civilingenjör. Och det är så här"Vill du arbeta utanför Sveriges gränser, eller i Sverige jobba mot den internationella marknaden? Vi utbildar framgångsrika ingenjörer som bemästrar både teknik, matematik, affärsverksamhet tillsammans med språk – en kombination som banar väg för många spännande yrkesmöjligheter. Det här är programmet för dig som siktar på internationella uppdrag inom teknik och ekonomi, och där kunskaper inom språk är viktiga faktorer. Räkna med att du behöver goda språkkunskaper – i spanska, franska, tyska, japanska eller kinesiska – redan från start i denna krävande men givande utbildning"
    • : och jag vill gärna att läsa inom det här yrke för att jag intresserad i Språken och matmatiken samtidigt. Nu läser jag gymnasiet på Komvux. Jag har några ämnes betyg, Matte 3c, SVA 1,religionskunskap, Samhäll 1b, Historia och engelska 5, och Under summaren så läser jag Kinesiska 1. Hoppas att du kan hjälpa mig.