Mohamad
    Hej! Vad kan jag "bli" eller arbeta som, om jag läser civilingenjör i medieteknik på Linköpings universitet? jag har varit inne på deras hemsida och läst att man kan bli webbutvecklare t.ex..
    min fråga är hur ser arbetsmarknaden på de som läst civilingenjör i medieteknik, jämför med civilingenjör i datateknik eller högskoleingenjör i datateknik.. med tanke på att alla de utbildningar gör att man kan jobba som webbutvecklare..
    jag hörde att "civilingenjör i medieteknik är inte en "lockande" utbildning.. det finns inte så mycket jobb i Sverige för de som läste det.. jämfört med de som läste datateknik.. lönerna och positionerna man kan nå är inte heller på samma nivå som om man läste datateknik"
    Stämmer det!? Jag läste utbildningarnas programplan och beskrivningarna men de är lite svårt att förstå om man inte vet mycket om ämnet, så jag hoppas att jag får enkla förklaringar på mina frågor.. angående arbetsmarknad, positioner, och lön.

    Min andra fråga gäller att jag har räknat att jag "tappar ca 700000 kr om jag läser till civilingenjör istället för högskoleingenjör, räknat med lånen och lön som högskoleingenjör i t år.. Är det värt att bli civilingenjör med tanke på att lönen som civil' skiljer inte sig så mycket, och att man kan bli i högre positioner som projektledare eller chef även om man läste högskole'ing?
    tack på förhand för hjälpen!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohamad,
    civilingenjörsprogrammet är fem år långt och högskoleingenjörs- 3 år. Det är rätt så lång tid innan man blir klar (färdigutbildad) och mycket kan ändras även på 3 år... Du får gärna läsa på utbildningarnas hemsidor, ställa frågor till studerande ambassadörer och till studievägledare på de lärosäten där utbildningar ges och jag hoppas du får en del svar som blir till hjälp för dig.
    Vi här på FRåGA SYV kan tyvärr inte ge svar på just den typen av frågorna, då vi är "allmänna vägledare" (alltså ej specialister i ngn specifik bransch). Och vi kan inte heller se in i framtiden  - vi vet inte hur situationen på arbetsmarknaden kommer se ut om några år. Vi vet inte heller hur de olika arbetsgivare tänker i varje given situation och tidpunkt.
    Du får gärna läsa om olika yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo yrken beskrivna och finns även länkar till andra sidor med, förhoppningsvis, relevant info som blir till nytta för dig.
    Mvh

    L.

    Liselotte