Anton

    Hejsan! Jag undrar om civilingenjörs utbildningen på KTH inom samhällsbyggnad håller högre kvalité än civilingenjörs utbildningen inom lantmäteri på Lunds tekniska högskola. Har blivit antagen på KTH inom deras utbildning i samhällsbyggnad men känner att jag egentligen hade hellre viljat plugga vid Lund i efterhand. Därför undrar jag om det vore ett misstag att vänta ett år och söka till Lund i förstahand nästa gång om KTH har bättre utbildning. Har släkten i Lund dessutom så det är lite lättare med bostad där för mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    du bestämmer givetvis själv vad som du gör med din utbildningsplats, men varför inte börja läsa där du är Antagen. Du kan upptäcka att du trivs och utbildningen passar dig bra. Du kan då samtidigt som du läser år 1 på ditt program söka till andra högskoleutbildningar till våren 2020 eller till hösten 2020 och i fall du kommer in, kan du då bestämma dig för att byta till en ny utbildning.
    Det är inte förbjudet att under pågående utbildning söka till nya utbildningar och byta - i fall man komma in på en ny utbildning.
    Det finns ingen garanti att komma in på en annan utbildning nästa år. Även om du ex. har det högsta meritvärde (22,5) - för att situationen kan uppstå då fler sökande med högsta meritvärde finns än antal utb.platser och då blir det "lottning" (slumpen får avgöra).
    Ang. kvalité på svenska Högskole/Universitetsutbildningar - är det en fråga till UKÄ.