Angelica
    Hej, jag har försökt googla runt men hittar verkligen inget.. Jag gick ur gymnasiet förra sommaren, och läste då tyska alla åren. Just nu är jag arbetslös och pluggar inte just nu, men hr funderat på att läsa någon eller några kurser på distans nu innan jag tänkte plugg till hösten. Jag skulle så gärna vilja lära mig spanska också, så har kollat runt och ser att det står på många ställen "CSN berättigad" osv. Men kan man få csn för att bara läsa en eller kanske två kurser? Hur mycket får man i så fall? Jag känner mig helt lost just nu..

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Angelica,
    CSN kan bevilja studiemedel för att läsa fristående kurser, ja. Villkor är att man läser på minst halvtid och att kurslängt är minst 3 veckor.
    Exempelvis om du läser spanska 1 på komvux, nybörjarkurs, så är det en kurs á 100 gymnasiala poäng. Den kursen läses på heltid på fem veckor eller på halvtid på 10 veckor.
    För heltidsstudier är studiemedel max ca 8.000 per månad (av dem 3.000 bidragsdel och resten - lån).
    För halvtidsstudier är studiemedel max ca 4.000 per månad /av dem 1,500 biragsdel och resten - lån).

    Liselotte