Daniel
    Hej! Jag har fått reda på hur mina gymnasieval gick till men på ett av dem står det *inte behörig till detta val* i en röd text sedan nedanför står det *detta val behandlas av ett annat kansil* vad innebär det? Kom jag inte in på gymnasiet eller måste jag vänta? Dessutom står det inte hur många poäng man behövde för att komma in på det gymnasiumet och inte hur många platser det finns.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,

    Det svaret som du beskriver i din fråga - är ett svar som "ditt antagningskansli" kan ge; men du söker uppenbarligen till en skola som ligger längre bort och som en Annan Antagningskansli tar hand om och du borde därför även få svar från det där andra kansliet också. Från svaret från den andra antagningskansliet borde det finnas de uppgifter som du nu efterfrågar.

    Men, tänk också på att hela antagningen kommer att göra om helt, när resultaten från vårens betyg kommer in. Att man i prelim.antagningen är ANTAGEN betyder inte att man ska få läsa; utan man måste bli antagen i den definitiva/slutgiltiga antagningen; och först då får man veta det riktiga resultatet. Jag förstår att du är nyfiken och vill veta nu! :) Och jag tycker det är viktigt att svaret även från det där "andra kansliet" når dig (mest för att se att kontaktvägarna fungerar). Men det som gäller "på riktigt"är att fortsätta läsa på och se till att få så bra kunskaper och så höga betyg som det går att få i de ämnen som du läser nu - också!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för svar! Men det jag tycker är konstigt är att det står att jag inte blivit antagen men neranför så står det detta val behandlas av ett annat kansli. Så det står inte hur mycket minsta poängen var osv.. vad ska man lita på? Inte blivit antagen eller vänta på att kansliet har svarat?
    • Ludmila : Preliminär antagning gäller ändå inte. Hela antagningen kommer att göras om när betygen från vårterminen blir kända. Det spelar, alltså, egentligen ingen roll om man är Antagen eller Inte antagen i prelim.antagningen. Man gör prelim.antagningen mest för att se om datasystemet funkar och för att skolorna ska se vilka utbildningar som är "poppis" och kan då försöka anpassa antal platser; men för din del som elev, så spelar det ingen roll om du t.ex är Antagen eller inte i perlim.antagningen - för att det beskedet kan ändras sen.