I
    Hej
    Jag vill plugga upp svenska 1 Matte 1 och engelska 5 Naturvetenskap 1 under kort tid på folkhögskolan tar det typ ett år och jag undrar om man kan max plugga det på 6 månader eller mindre på distans komvux ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej I!
    komvux i din kommun (där du är folkbokförd) - be om informationen om vilka upplägg på kurserna som finns. Komvux i varje kommun kan göra olika upplägg för kurserna, så det går inte ge ett generellt svar.
    Om jag visste i vilken kommun du är folkbokförd, skulle jag gå in på den kommunens hemsida och se om det finns att hitta vilka upplägg på kurserna som erbjuds. Om jag inte hittade den info, skulle jag kontakta komvux och frågat om det.
    Undrar annars vad du menar med att "läsa upp". Har du godkända betyg i kurserna men vill ha högre betyg? Har du inte läst kurserna alls? Har du läst kurserna tidigare men fick F-betyg, alltså icke-godkänt? Vad är mål med dina studier? Detta frågar jag för att kunna skaffa mig uppfattning om studier på en folkhögskola skulle leda till det du vill (ditt mål). För att det man läser på en folkhögskola kan inte "blandas ihop" med gymnasiala betyg. Så, det är möjligt att studier på en folkhögskola skulle inte ge dig det resultat du vill uppnå, även om du får högsta omdöme i alla kurser du läser.
    Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kontakta den folkhögskola där du vill läsa och diskutera om studierna där skulle ge dig önskat resultat - med personal som jobbar på folkhögskolan. Givetvis är det bra att skaffa mer kunskap, kunna mer, vässa sin studieteknik - på så sätt är alla studier av godo, kan man säga. Men om du har ett uttalat mål, t.ex skaffa högre meritvärde för att komma in på din drömutbildning på högskolenivå, då måste du få fram vad som gäller i just din situation.
    Det är olika regler som gäller för olika situationer:
    - har du examensbevis från gymnasiet? eller studiebevis?
    - har du utländsk gymnasieexamen? vad står det i bedömningen från Universitets- och högskolerådet i så fall?
    - vill du komma in på en högre utbildning? Vad är särskild behörighet till den utbildningen? Är du redan behörig men vill höja ditt meritvärde? eller är du obehörig och vill skaffa sig behörighet?
    Det är många frågor och vi på FRåGA SYV har ju inte vetskap om din situation. Därför råder jag dig boka tid med SYV på komvux och vända dig till den folkhögskola där du ev vill studera.