Maria
    Hej,

    Jag vill få en examen i personalvetarprogrammet för att kunna jobba inom HR. Samtidigt vill jag dock kunna jobba under studietiden. Det betyder att jag kommer behöver sätta ihop mina egna kurser för att kunna få en examen i detta på distans. Jag vet dock inte vilka kurser det är som krävs för att kunna få en examen. Vet du det och hur gör man för att få ett examenbevis själv? Är det något prov eller skickar man bara in de kurser som man har läst?

    Vänligen,
    Maria

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maria,

    kan inte du jobba vid sidan av studier - på kvällstid, under helger och lov? - det är mitt första förslag.

    Det andra förslaget är att du gör planering tillsammans med studievägledare på personalvetarprogrammet, för att det är ju hen som är expert på just det område.

    Annarså så kan du titta på innehåll på personalvetarprogrammet /vilka kurser som ingår/ och se om de finns på distans.

    Om du vill ta ut Kandidatexamen, behöver du följa några regler - 90 högskolepoäng (3 terminer på heltid) behöver vara i ett och samma (huvudämne); du behöver totalt ha godkända kurser á minst 180 högskolepoäng och du behöver också läsa en Kandidatkurs; men annars så finns det lokala regler och bestämmelser på olika högskolor och universitet (för att de åtnjuter den så kallade Akademiska Friheten och kan därför bestämma ganska mycket på lärosätet, lokalt).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    D. SYV