Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ehlin,

    Framtid.se/yrke/djurskyddsinspektor avsnitt UTBILNDING står det info om utbildningar som kan leda till möjlighet att i Sverige  få jobba som Djurskyddsinspektör.

    I platsannonser när Ländstyrelsen söker t.ex en Djurskyddskontrollant att anställa så kan det ofta stå  så här:

    "Du har en akademisk utbildning som är relevant för arbetet exempelvis etologi- och djurskyddsprogrammet, miljö-och hälsoskyddsutbildning med påbyggnad djurskydd, husdjursagronom, lantmästare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.

    • Du förstår vikten av att tillämpa lagstiftning och göra korrekta bedömningar i arbetet.

    • Du har erfarenhet, intresse och förmåga av att arbeta digitalt och förstår nyttan av ett digitalt arbetssätt.

    • B-Körkort".

    Allså, kan flera olika utbildningar accepteras. B-körkort (för personbil) brukar krävas.
    men det där med "annan utbildning som arbetsgivare bedömer som lämplig" är mycket svårt att uttala sig om... Jag kan tänka mig att en utbildad Zoolog med erfarenhet av några årsarbete som t.ex Zoolog i djurparken skulle kunna bedömas som behörig sökande till djurskyddsinspektör/kontrollant-anställningen, t.ex. men det blir i syvene och sist upp till arbetsgivaren och olika arbetsgivare kan tänka olika.

    Studie- och yrkesvägledare