Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    kostnadsfria utbildningar inom "djur" för vuxna finns i Sverige på komvux, folkhögskolorna, yrkeshögskolorna och högskolor/universitet.
    Du skriver "eftergymnasialt" och med det kanske du menar på högre nivå än gymnasienivå eller så kanske du menar att du redan är klar med gymnasiet och därför allt du läser efter gymnasiet, blir då för dig "eftergymnasialt".

    Jag ser att du är 23 år och du kan därför inte längre söka till "ungdomsgymnasiet", alltså till de nationella programmen där det på NB/djur finns utbildningar till bl.a djurskötare/djurvårdare och andra djur-profiler och varianter.
    Dock är det på många NB-gymnasiet (Naturbruksgymnasiet, som kan kallas för Naturbrukscentra eller dylikt) finns även utbildningar för vuxna på gymnasial nivå (alltså inom Komvux) - här är då svårigheten bli den att komvux måste prioritera kortutbildade och om du redan har gymnasiekompetens, kommer du troligtvis, tyvärr, inte bli antagen.
    Om du i första hand har tänkt dig utbildning för vuxna på gymnasienivå - alltså, motsvarande den utbildningen som finns på NB/djur - prata med komvux i den kommunen där du är folkbokförd; fråga om din kommun har sådan utbildning och om inte Om det är någon mening att du ska leta efter en sådan utbildning på egen hand, därför att din kommun kan vägra betala interkommunal ersättning och då blir du inte antagen i en annan kommun. Om du skriver dig i den kommunen där utbildning ges kanske du ändå inte blir antagen pga kortutbildade har företräde, alltså de som endast har grundskolekompetens.

    Till folkhögskolorna, yrkeshögskoleutbildningar och högskolor/universitet söker man, oavsett vilken kommun man är skriven i. De utbildningar är för det mesta kostnadsfria och oftast också ger rätt till studiemedel. Avgifter för logi, mat, kurslitteratur och lite andra utgifter kan dock finnas, men man betalar då Oftast inte för själva utbildningen. inom yrkeshögskola finns några få yh med studerandeavgift, men det framgår då tydligt när man tittar på info om den utbildningen.

    Se exempel på "djur"-utb. inom yrkeshögskola - listan här. Ofta krävs det att man har examen från Naturbruksprogrammet eller "motsvarande" utbildning eller erfarenhet; dock kan du söka i alla fall även om du inte har det som krävs. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Försök skaffa erfarenhet genom arbete med djur eller praktik och motivera väl varför just du vill gå djurutbildningar - så hoppas vi på tur, att du bli antagen, alltså! Hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se

    Exempel på en folkhögskoleutb. är - Klaralvdalens-folkhogskola/natur-och-faunavard/ och hela utbudet finnes via www.folkhogskola.nu

    Högskolornas gemensam hemsida heter www.studera.nu
    Inom högskola/universitet kan man utbilda sig till ex. till Djursjukskötare. Sedan finns det lite "omvägar" som t.ex kan en Fysioterapeut vidareutbilda sig till Djurfysioterapeut

    Det finns annars väldigt många yrken som på olika sätt har med djur att göra och ibland behöver man ingen formell utbildning - t.ex kan man bli egenföretagare som kennelägare genom stort intresse och engagemant + självstudier. Det finns andra yrken där man kan i stället för Anställning utan någon specifik utbildning (och bli upplärd på arbetsplatsen), ex. Akvarietekniker.

     Nu vet jag inte exakt vilka sorters Djur du vill jobba med - men kika gärna på info om Hundyrken och info om Hästyrken.

    Kika på olika yrkespresentationer på www.framtid.se - ex. om yrke/djurvardare-djurskotare