emma
    hej,
    Jag har sedan länge velat arbeta med djur, då dem är något jag verkligen brinner för men vet verkligen inte hur jag ska gå till väga för att uppnå min dröm.
    Tog studenten år 2014 i handel och administration och vet inte vad mitt snittbetyg är, då jag glömt bort hur man räknar ut det.
    Har gjort Högskoleprovet en gång och fick inte ens närheten av "bra".
    Har kollat runt lite vad som krävs och saknar behörighet i matte B och natur B. Funderar på att läsa upp dessa kurser men vet inte hur jag ska gå till väga.
    Har flera kompisar som menar på att man har mindre chans att komma in genom betyg från komvux/upplästa betyg, är detta sant?
    Finns det en möjlighet att nå min dröm oavsett hur jobbigt det kan bli?
    MVH
    emma

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma !

    med djur kan man arbeta på många olika sätt. Ex som >>yrke/djurhalsopersonal eller som dog-walker eller som hovslagare eller samla donationer till organisationer som verkar för djurens rättigheter som t.ex

    www.worldanimalprotection.se

    Vilket yrke har du tänkt dig?

    Studie- och yrkesvägledare

    Har du funderat på alternativet att jobba i en affär som säljer djur och djurprodukter som djurmat och diverse tillbehör ? I så fall träffar man också både djurägare och en del djur.

    Ett annat alternativ är att bli PET-Groomer eller starta ett hund-dagis.

    Vidden och bredden av olika "djur-jobben" är enorm -allt från att sikta på att bli en veterinär-kirurg till att jobba med ngt annat men vid sidan av bli djuruppfödare eller träna agility med sin hund och kanske avancera till att bli agility-instruktör.

    För att veta vilken utb man ska gå, måste man först få fram på vilket sätt man vill jobba med djur, vilka djur och var? Ex. Djurskötare för exotiska djur på djurparken eller som djurtekniker på lantgårdar (djurtekniker utbildas efter anställning -man söker jobb direkt).

    • : Tck för svar.
    • : Oj, jag vill hjälpa djur, att bli veterinär vore en dröm men verkar allt för svårt med tanke på vad som krävs för att komma in. Så jag har kollat runt en del på djuryrken och kommit fram till att bli djursjukskötare kanske kan gå. Har dock inte allt som krävs för att bli det heller men den "typen" av yrke jag vill ha. Nu kanske min fråga ovanför blir mer begriplig. Tack
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    om du vill satsa på att bli en Djursjukskötare<< då är det följande behörighet du behöver skaffa dig:

    Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt områdesbehörighet 15:

    • Matematik B
    • Naturkunskap B (kan ersättas av Bi A, Fy A, Ke A)
    • Samhällskunskap A

    Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A14 (generellt undantag gäller från kravet på Samhällskunskap 1a2):
    • Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Om du idag inte har den behörigheten, behöver du skaffa dig den. Det kan du göra antingen genom studier på komvux eller genom självstudier med efterföljande prövningar.

    Ta med dig dina betyg och gå prata med syv på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Ni kan tillsammans - syv och du - lägga upp en studieplan. Prioritet nr. 1 för dig bör bli att skaffa dig BEHÖRIGHET. I andra hand kan du också tänka på hur du kan höja dina nuvarande betyg, för att lättare komma in på utbildningen på högskolenivå.
    Anmäl dig till högskoleprovet, om du inte redan gjort det. Även om du gör HP nu till våren, gör det en eller flera ggr till. det är det högsta resultat på högskoleprovet som gäller (inom fem år) - resultat av hp är giltigt i fem år.
    Som obehörig kan man inte komma in på högskola. Man får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.
    Om man verkligen vill någonting och kämpar för det - går det ofta bra. Men även om det inte går att uppnå målet, då vet man i alla fall att man gjorde allt man kunde, kämpade allt man orkade - och då måste man vara nöjd med det. Det går ju inte att göra mer eller bättre än man kan göra! :)
    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    Peter syv

    Antagningsstatistik för Djursjukskötare - kandidatprogram (Sveriges lantbruksuniversitet)

    i Kompletteringsgruppen, BII, där du ska prövas i... hade det de senaste 5 ggr. krävts

    Hösten 2016: 20.85

    Hösten 2015: 21.20

    Hösten 2014: 21.70

    Hösten 2013: 21.68

    Hösten 2012: 21.56

    20.0 får man om man har alla A betyg och inga meritpoäng. Har man max antal meritpoäng, som är 2.5 - kan man i så fall ha alla B betyg i alla gymnasiala kurser - och man har i så fall 20.0 i meritvärde.

    Som du ser, ligger meritvärde stadigt på över 20.0 - vilket betyder att man måste ha meritpoäng, även om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser.

    Du måste, alltså sikta på att helst ha alla A-betyg i alla gymnasiala kurser och även läsa t.ex engelska 7 - för att få 1.0 i merit.

    I HP-urvalsgruppen (resultat av högskoleprovet) hade det tidigare krävts att uppnå mellan 1.50 och 1.60

    • : Ja, det ska jag göra då, tack. Vet att jag måste skaffa mig behörigheter för att kunna läsa det, men är det liten chans att man blir antagen om man väl fixar allt så man kan söka. Missförstå mig inte, hade varit jätte nöjd med min insats men lite tråkigt och jag lagt några år till detta och sen är det bara bortkastad tid.
    • Peter : Jag har utökat mitt tidigare svar., se ovan.
    • : Okej, men hur räknar jag ut mitt snitt av mina betyg? Vet att jag inte har 20 eller över där, men kanske jag kan läsa upp och fixa de. Planerar att gå till dem ni tidigare nämnde som kan hjälpa mig med sånt här men känns bra att vara förberedd.
    • Ludmila : A betyg ger 20.0 och F betyg ger 0.00... ska man komma över 20.0 ska man ha alla A-betyg i alla kurser + även några meritpoäng. Det ger inte så mycket att sitta och räkna ut det exakta meritvärdet... det är ju ändå ingen som vet vad som kommer att krävas framöver. Det som gäller är att försöka 1. BLI BEHÖRIG; det är det viktigaste och 2. få så höga betyg man kan i alla kurser och 3. göra högskoleprovet och helst flera ggr. Annars så finns det räknehjälp på Antagning.se - https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp/
    Läs alla kommentarer