Julia
    Hej! Jag har försökt hitta i Skolverkets hemsida något dokument där det står hur långa dessa kurser är (alltså ett helt läsår). Jag har dock inte lyckats så bra, och tänkte fråga er om ni vet var jag kan hitta det? Vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig! :)

    Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    Biologi 1 och Kemi 1 är kurser á 100 gymnasiala poäng.
    De flesta gymnasiala kurser är 100 poäng. En 100 poängs-gymnasial kurs = studier på heltid i fem veckor. En sådan kurs kan läsas, alltså, genom Koncentrationsläsning - på 5 veckor; alternativt på haltvid - på 10 veckor eller på 25% studietakt - under 20 veckor.
    Om man läser en 100poängskurs under ett läsår, dvs under 2 terminer - läser man alltså (av den kursen) - på 12.5 % av heltid.

    Har jag nu svarat på din fråga? eller undrar du någonting annat?
    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt super snabba svar! :) Jag är medveten om det du säger. Jag tänkte alltså på gymnasienivå på en vanlig gymnasieskola. Där läser man flera kurser samtidigt, så det blir ju att man läser 100-poängskurser på ett läsår, alltså två terminer. Min fråga var då om det finns någonstans där detta står? Hur det brukar fungera i Sverige, menar jag. Eller även något sorts dokument/officiell hemsida där det du har svarat finns med?
    • Anna : Det är upp till rektor på gymnasieskola att besluta hur snabbt och i vilken ordning kurserna läses. Det finns exempel på att Biologi 1 läses på en termin och Kemi 1 läses under nästa termin, t.ex - vilket kan bero på att läraren kanske ej finns under denna terminen eller att läraren ska bli föräldraledig nästa termin. Det finns också exempel på Koncentrationsläsning - att ex. Biologi 1 och Kemi 1 läses /bara de två kurser/ under 10 veckor, sedan får man betyg och läser två eller 3 andra kurser... Det är inte centralt-reglerat under hur lång tid eller hur många kurser som på gymnasieskolorna får läsas. det finns ex. gymnasieskolorna som exempelvis förlägger Idrott och hälsa 1 som också är en 100 poängskurs under åk1 och 2 ELLER under åk2 och 3 ELLER under alla 3 år - då läses kursen på mycket låg takt under 3 år. Detsamma kan gälla Biologi 1 och Kemi 1. Det finns inga förbud mot att en gymnasieskola skulle förlägga Biologi1 och Kemi1 - på mycket låg takt under 3 år... Du kan på den gymnasieskola där du läste be om något sort Intyg som säger på vilket sätt just du läste de kurserna, om det du behöver det. Vad skulle man kunna använda den info till, undrar jag? Nyfiken! :)