Marcus
    Vad är driftteknikers jobb, och vad tjänar en drifttekniker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D75&sv.url=12.78280711d502730c1800072 kan du läsa vad Arbetsförmedlingen skriver om yrke Drifttekniker.
    Arbetsuppgifter
    Driftteknikern arbetar med att övervaka driften vid anläggningen. Övervakningen sköts oftast från ett kontrollrum via dataskärmar. Driftteknikern går även kontrollronder ute i anläggningen. I arbetet ingår att föra journaler och skriva dagrapporter om exempelvis tryck och temperatur.

    Drifttekniker arbetar också med att rapportera fel och störningar. Ibland är det driftteknikerns uppgift att själv åtgärda felen. Det kan handla om att starta en extra panna om det är för kallt. Driftteknikern sköter underhåll och utför vissa reparationsarbeten som ompackning av en ventil eller att laga en läckande pump.

    En del anläggningar, till exempel vattenkraftstationer, är obemannade och övervakas via fjärrövervakning. Driftteknikern kontrollerar då anläggningen efter ett schema vid vissa tillfällen eller om driftstörningar skulle inträffa. På det här sättet kan driftteknikern ansvara för drift och underhåll av flera anläggningar.

    *** *** ***
    Ang.
    Lön för en drifttekniker: 29 000:- per månad är medellön i Sverige idag (augusti 2014).

    Hälsningar
    Mikael
    SYV