Manaf

    Hej! Jag hade tre val i min intresselista för universitet. Jag fick "RESERV" för den första, "ANTAGEN" för den andra och "STRUKEN" för den tredje eftersom "Du är redan antagen till högsta möjliga antal högskolepoäng." Jag vill studera det tredje valet, vad ska jag göra?

    (p.s. jag trodde att man kan ha två väljer som ANTAGEN, eller?)

    • Mikael : Det är inte antal UTBILDNINGAR utan antal Högskolepoäng (hp) per termin som man räknar. Om man söker kurser som går på 25% av studiefart (7.5 hp per termin per kurs) kan man bli antagen till sex stycken sådana kurser (därför att de sammanlagt utgör 150% av heltidsstudier).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Manaf,
    Antagning.se antar till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 150% av studietakt. Jag gissar på att både alternativ2 och 3 i din ansökan är heltidsutbildningar (30 hp per termin) - på så sätt blir det för mycket- 2 st. heltidsutbildningar samtidigt, vilket motsvarar 60 hp. Om ditt andra eller tredje alternativ vore en halvtidsutbildning, kunde du i så fall vara antagen till båda samtidigt.
    Kontakta Antagning.se är mitt råd. Tel.nr 0771-550720 och telefontid är på vardagar kl.9-16.
    Lycka till!
    Julia SYV