My
    Hej!
    Jag ska börja studera på högskola och kommer att läsa fristående kurser för att sätta ihop en egen examen, inte ett helt program. För att få en kandidatexamen i t ex språk ska man (oftast) läsa minst 90 hp (steg I, II och II) i det ämnet och sedan 90 hp i något annat. Samma gäller för examen i psykologi osv.

    Men, om jag läser t ex 90 hp i spanska och 90 i psykologi + examensarbete och någon extrakurs i båda ämnena, kan jag då ta ut en examen i psykologi och en i språk? Eller hur fungerar det?
    Jag kommer att läsa på distans och kommer säkerligen läsa via olika universitet/högskolor.

    Tacksam för svar då jag inte alls vet hur jag ska lägga upp mina studier.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kandidatexamenssystemet kan vara olika på olika högskolor/ universitet därför måste du få svar från just de lärosäten där du önskar ta ut kandidatexamen. Det finn exempel på att man tog ut flera kandidat med olika huvudämnen på samma studier (fristående kurser).

    I princip är det möjligt att göra så som du önskar. Men de exakta detaljer måste du stämma av med lärosätena.