Nora

    Hej, efter grundskolan i Sverige tillrningar vi nu ett år i Brasilien och min son går på gymnasiet här. Om vi stannar ett år till, kan han återvända till Sverige sedan och börja på årskurs 2 på gymnasiet? Behöver han då göra prövningar i alla kurser som gavs i årskurs 1? Går det att få toppbetyg när man gör en prövning? Hur fungerar det med antagningen när man vill komma in i årskurs 2? Behöver han ha kommit i på ett svenkst gymnasium via den allmänna gymnasieantagningen eller kan en rektor ta beslut om att ta emot en elev i 2:a ring? Är detta överhuvudtaget att rekommendera? Min son önskar gå Naturprogrammet och vill sedan studera till läkare: han kommer därför behöva bra betyg. Tack så mycket för era svar på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    det är viss skillnad på IB-programmet (internationella programmet) och nationella svenska program.

    Vad gäller Naturvetenskapsprogrammet som är ett nationellt svenskt program - så tror jag väldigt lite på möjlighet att hoppa in i år2; eleven ska nog behöva gå alla 3 år på gymnasiet i Sverige. Detta bl.a för att i Examensbeviset måste kurserna finnas (betygsatta) från alla 3 årskurser.
    Prövningar är svåra att genomföra, även om man har tillräckliga kunskaper - i första hand för att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig. Kostnaden är överkomlig: 500kr per försök och det är ca 8-9 kurser som eleven ska behöva få betygen i,... kanske 10 kurser, alltså inte så värst många (totalkostnad på 5.ooo kr cirka...) men eleven eller vårdnadshavare behöver själva hitta var eleven kan göra prövningar och det är svårt; det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist; avgift på 5oo kr täcker inte de faktiska kostnader som prövningar medför och alla som kan "värjer" sig mot att erbjuda göra prövningar... man går rätt så mycket "back" ekonomiskt om man erbjuder prövningar.
    Det är inget som säger att man får lägre betyg bara för att man får betyget genom en prövning; har man kunskaper = nivå A bör man få A-betyget. Så är det i alla fall tänkt.
    *********
    IB-Diploma-programmet
    Det är en internationell utbildning som finns i de flesta länder; programmet är 2-årigt.
    I Sverige läser eleverna första året "pre IB" och sedan det två-åriga IB-programmet (man läser mot ett diplom). IB-programmet kan ta in i programmet "förbi" pre-IB-året, om de bedömer att eleven har tillräckliga förkunskaper.
    IB-diploma programmet erbjuds på ca 30 svenska gymnasieskolor. Undervisningsspråk på IB  är engelska.
    Undervisningsspråk på de svenska (nationella) gymnasieprogram är huvusakligen svenska; det finns dock några få gymnasieskolor som erbjuder läsa med undervisningsspråk Engelska, men de är inte så många och så vet vi inte hur det blir om ett par år... de försöken kanske läggs ner då... eller så blir det ännu fler skolor som erbjuder läsa på engelska.

    På Naturvet.programmet läser man mot Examensbevis. I examensbevis från NA ingår ett stort antal kurser; Exakt vilka - kan man till stor del se i Programplanen för NA; längst ner i programplanen ser man "programstruktur" - vilka "delar" som måste ingå i examensbevis:

    och ca en tredje del av kurserna är från år1 på gymnasiet; under år 1 läser man bl.a svenska 1, engelska 5, ofta också idrott och hälsa 1 (den kursen kan dock läsas även under år2 och ibland även under år3 - beror nog mycket på tillgång till lärare...)....