Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra!

    Det är läraren som planerar in vilka moment som eleverna måste utföra för att bli godkända i en kurs. Som elev, har du rätt att fråga läraren varför hen inför just det "momentet" (till vilken del av kursplanen knyter hen det och på vilket sätt hjälper det att uppfylla målen för kursen).

    Skolverkets expert, som jag pratade med nyss, säger att elever måste utföra de momenten som läraren har bestämt, att eleverna har rätt att fråga läraren "Vad ska det vara bra för?" :) om de tycker det inte är rimligt och om man är missnöjd med lärarens upplägg av undervisningen - då vänder man sig till Rektor på sin skola med frågor och klagomål.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan! vi har pratat med en mycket erfaren idrottslärare som säger att det som står i betygskriterier är att en elev måste kunna "planera en idrottsaktivitet" och också "utvärdera hur planeringen har fungerat" och det enklaste sättet att genomföra det är genom att låta eleven hålla en "minilektion". Och därför gör de flesta idrottslärare det.

    Men att i fall eleven av någon anledning inte kan hålla i en egen liten lektion, så finns det sätt att anpassa. t.ex kan eleven göra planeringen, men det är läraren själv som genomför den "minilektionen" och sedan utvärderar eleven muntligt för läraren. Andra anpassningar kan också göras - t.ex kan elever jobba i grupp och det är en i gruppen som genomför lektionen dvs agerar "läraren" men alla i gruppen deltal i planeringen och i utvärderingen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv