A

    Hej! Jag är intresserad av att skapa min egna kandidat i företagsekonomi i Stockholms universitet. Har några frågor: 1. Kan man jobba på banken efter en sån kandidat? 2. Är det stor skillnad mellan programmet och egna kurser? 3. Vad blir det för titel på engelska? 4. Är det svårare att jobba utomlands eller är ekonomprogrammet ”enklare”? 5. Är det bra med jobb i framtiden? 6. Kan man plugga master efter en sån kandidat? 7. Vad är största skillnaden mellan ekonomprogrammet och företagsekonomi? Är som sagt väldigt intresserad av att jobba utomlands i framtiden så undrar hur det kommer att vara. Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrken inom ekonomi är - i Sverige - för det mesta icke-reglerade, alltså bestämmer arbetsgivare vilken utbildning som leder till anställning och olika arbetsgivare kan tänka olika, därför är det svårt att ge svar på dina frågor.
    Det jag vill börja med att svara (även om du inte frågar om just det) är att det är smidigare/bekvämare och även säkrare att läsa ett universitetsprogram. Om du vill skapa din egen utbildning genom fristående kurser kommer du behöva inför varje termin leta vad som finns att söka, göra ansökan och sedan invänta antagningsbesked och varje gång riskerar att inte bli antagen. Inom programmet ges garanti på kurser som ingår.
    De som sätter ihop egna examina av fristående kurser tar risker: finns ingen garanti på att faktiskt kunna komma in på alla kurser som kommer leda till examen. Det kan ta "stopp" av olika anledningar: kanske finns ej någon lämplig kurs att söka, och om du söker, så kanske du inte kommer in så får du vänta en termin och se om det då finns lämpliga kurser att söka och hoppas att du kommer in.
    Med det sagt, så finns det många som ändå lyckas få ihop till examen av fristående kurser. Det kan, dock, ta lång tid och finns ingen garanti på att, över huvudet taget, lyckas.
    Vad arbetsgivare i utlandet kommer att anse om din svenska examen kan jag tyvärr inte svara på. Det kan vara väldigt olika i olika länder men, allmänt sett, är svenska utbildningar "respekterade" utomlands, men jag kan inte lova dig att du får jobb "utomlands".
    Du frågar om det går att "plugga master" efter "en sådan kandidat"? Masterprogrammen ligger på avancerad nivå. Behörighet som krävs är 180 högskolepoäng inom rätt kunskapsområde och att man har tagit kandidatexamen eller i vissa fall yrkesexamen. Vad jag tror mig veta om antagning till utbildningar på avancerad nivå är att det inte spelar roll om man läst ett program eller tagit ut kandidatexamen av fristående kurser, man blir "lika behörig" i alla fall. Men du får gärna fråga antagningsgrupperna på de lärosäten där du vill studera.
    Du frågar också om skillnaden mellan "ekonomprogrammet" och "företagsekonomi". Jag är inte helt säker på vad du vill få svar på. Ekonomi och företagsekonomi är "besläktade ämnen", olika ämnen men ändå "lika" på sätt och vis. Nu är jag inte lärare i ekonomiska ämnen och har inte läst ekonomi på högskolenivå .. så jag är inte insatt i den frågan.
    Om man vill jämföra olika universitetsprogram med varandra, så rekommenderas att man läser på utbildningarnas egna webbplatser, tittar på vilka kurser som ingår i programmen och vid frågor kontaktar studievägledare och studerande ambassadörer som är verksamma på de aktuella utbildningar (för att de är experter på sina egna utbildningar). Som allmän studievägledare, ej expert på just ekonomi-yrken kan jag rekommendera att du kikar på flera yrkesbeskrivningar t.ex
    Ekonom, Account manager, Fondförvaltare, Nationalekonom, Redovisningsekonom, RevisorSkatterevisor, Civilekonom, Textilekonom, Ekonomikonsult, Redovisningsassistent, Banktjänsteman, Ekonomiansvarig, Lönekonsult.

    Studie- och yrkesvägledare