Tyra
    hej!

    Jag står inför gymnasieval om några månader och har lite av ett dilemma.

    Kanske kan inleda med lite bakgrundsinfo:
    Jag har inbiten pluggvana, och inte speciellt svårt i något ämne alls. (merit 335)
    Tycker mycket om språk och SO-ämnen, medans jag inte har samma intresse för matte och NO ämnen. (har dock A i samtliga)

    Jag har ingen aning om vad jag vill bli i framtiden, och satsade därför i första hand på en naturlinje endast för behörighetens skull, även om jag inte riktigt brinner för något av karaktärsämnena förutom biologi.

    Jag har en tanke om att studera till jurist efter gymnasiet, men är inte heller någonting jag är säker på/brinner för på något djupare plan.

    Så, till frågan:

    hur stor skillnad gör det att ha gått EK juridik jämfört med NA samhälle när du väl ska studera vidare? Vet att de båda ger behörigheten som krävs, men undrar hur mycket tyngre det blir om man saknar bakgrunden som EK juridik tillför?

    jag har ju pluggvanan oavsett, men blir ännu lite svårare då jag jag gillar SO ämnena mer. Kurserna inom juridik verkar mycket intressantare än de inom NA samhälle, men är osäker på om jag ska satsa allt på ett kort?
    (dvs, om det inte blir något av juridiken blir det ev. extraår, något jag gärna undviker)

    en följdfråga:

    Det finns ju oftast möjligheten att välja till juridik/ekonomi/samhällskurser inom NAsam linjen. Då jag tänker tenta av engelskan upp till engelska 7 så fort som möjligt har jag ev. mer plats på schemat för ytterligare extraval förutom meritvalen (moderna språk)

    får jag fortfarande studiebidrag då (eftersom att det blir heltid oavsett med extrakurserna?

    Vilka kurser från juridiklinjen är viktigast för framtida juriststudier, om man bara kan välja ett begränsat antal? (2-3 st?)

    (ex. privatjuridik, lag och rätt i samhället, filosofi etc.?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tyra,
    du ställer en mycket viktig och intressant fråga, men som också är rätt så svår att ge ett helomfattande svar på.

    Du vill i första hand söka till juristprogrammet - efter gymnasiet, men du gillar Biologi, om jag förstod dig rätt.
    Biologi läses obligatoriskt endast på Naturvetenskapsprogrammet.
    Att läsa juridik på högskolenivå får man, om man kommer in, oavsett vilket program man läste på gymnasiet. Gillar man juridik och vill redan på gymnasiet börja läsa juridiska kurser, då rekommenderas i första hand Ek, inriknting juridik, för att där får man garanterat läsa juridiska kurser, för att de är obligatoriska.
    Även på inriktningen Ekonomi får man läsa lite juridik, nämligen en kurs PRIVATJURIDIK, som är en obligatorisk kurs på EK´s båda inriktningar. Var god se >>Programplan för Ekonomiprogrammet. Och du kan också kika på >> Programplan för NA.

    Det man kan garanteras att läsa är endast de Obligatoriska på programmet kurser + valbara kurser "i tillräcklig volum"... dvs gymnasieskola kan välja åt elever - och kalla det för "profil" eller "variant", som samtliga elever ska läsa. Det blir allt vanligare att skolorna gör så; det är bekvämare för skolorna och speciellt när det är lärarbrist.

    Vilka valbara kurser som man kan välja OM MAN ÖVER HUVUDET TAGET KAN VÄLJA NÅGRA - är det väldigt olika, beroende på både vilket program man läser men även på vilken skola man läser på; och även på vad andra elever väljer. Om det är för många eller för få elever som på en viss skola väljer en viss kurs, då kan man inte garantera att alla som vill läsa den kursen kan göra det.

    Att du t.ex tentar av engelska 5, 6 och 7 - på förhand - ej kan garantera att du kan läsa juridiska kurser, eller några andra av de kurser som du vill läsa, är också något att tänka på... detta pga de kurser som du vill läsa måste:

    1. erbjudas på just den skola som du kommer att läsa på (här är du beroende av att lärare finns som kan undervisa i just de kurserna)

    2. att kurserna går på skolan betyder inte att just du ska kunna läsa dem, pga i fall de ej passar in i ditt schemat, då går det inte (ex. kan du ha andra obligatoriska för dig kurser samtidigt som valbara kurser ges och det går ju inte att klona sig)

    3. att du skulle kunna tenta av engelska i förväg, kan inte heller garanteras; det är inte elevens rättighet. Jag kan mycket väl tänka mig att rektor kommer att säga Nej. Detta pga det är omständigt och dyrt för skolorna att anordna prövningar. Avgift som får tas från eleven är max 500 kr, men det kostar betydligt mer att anordna en prövning. Rättviseaspekt: om en elev får tenta på förhand, då borde alla elever som så önskar också få - och de resurser har inte skolorna (det är ju tyvärr även lärarbrist som "spökar").
    **********************

    Tips!
    Oavsett vilket program du söker till i första hand, välj helst en gymnasieskola som både erbjuder EK, juridik och NA´s båda inriktningar. Detta för att det i så fall finns lärare på skolan som undervisar i de juridiska kurser och i biologi (på inriktningen Naturvetenskap är även kursen Biologi 2 obligatorisk).

    Ännu fler tips:
    i stället för att försöka på förhand tenta av engelska, läs det du är intresserad av, ex. biologi och/eller juridik på egen hand. Du kan på biblioteket låna läroböckerna och bedriva självstudier. Om du inte behöver betyg i de kurserna som du är intresserad av, då är det KUNSKAPER du är "ute efter".
    Du får alltså inte några fördelar (i alla fall inte formellt sett) när du söker till juristprogrammet, om du läste juridik på gymnasiet eller inte. Till juristprogrammet kommer du konkurrera med en Siffra (betygsgenomsnittet, där det ej syns vilka kurser du läste).