Josefin
    Hej jag har beslutsångest. Jag väljer mellan ekonomi, natur och naturbruk. Jag skulle helst vilja gå en högskoleförberedande linje.
    Jag har lätt för matte och tycker att det är ganska roligt, jag föredrar även NO ämnena över SO.

    Natur:
    Fördelarna är ju att det är en bred linje
    Nackdelarna är att det kanske kommer bli väldigt mycket plugg och jag vet inte om jag kommer orka det.

    Ekonomi:
    Fördelarna är att det inte är lika mycket plugg
    Nackdelarna är att jag inte tycker att ekonomi är det intressantaste

    Naturvetenskap:
    Fördelarna är att man får hålla på med kroppen och ha mycket praktiskt. Jag tycker även att det är roligt att vara med djur.
    Nackdelarna är att det inte är en sån bred linje och jag vet inte vad jag vill jobba med. Jag är även orolig att jag kommer behöva byta linje om jag kommer på vad jag är mer intresserad av.

    Jag vet inte vad jag vill jobba med och tycker att natur är bättre eftersom att det är en bredare linje. Men samtidigt vill jag inte plugga hela kvällarna och tycker på så sätt att ekonomi eller naturbruksprogrammet är bättre.

    Min merit just nu är runt 250p och jag tror inte att jag kommer kunna höja mig mycket mer. För att komma in på en bra skola med natur behöver man ibland ligga runt 300p

    • Så min fråga är vilken linje du tycker låter bäst för mig?

    Några andra frågor är:
    • Är det bättre att gå på ett sämre gymnasium som det tar kortare tid att åka till eller ett bättre gymnasium som det tar längre tid att åka till?
    • Ska man välja gymnasium med hjärnan eller med hjärtat? Alltså vad som är smartast för ens framtid eller för ens intresse?
    • Jag funderar på att söka till spångas gymnasium, är det en bra skola eller inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Josefin!
    Du har funderat ganska mycket på ditt gymnasieval och överväger olika alternativ och ställer bra relevanta frågor.
    Vad som är "bra" skola är det väldigt olika från person till person.
    Om du söker till Spånga i första hand, kanske du kan söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ross-tensta-gymnasium i andra hand.
    Vi rekommenderar söka flera alternativ men absolut minst två, helst fler.
    Ang.restid till skolan- provåk några ggr och tänk på att du ska åka samma väg i tre år.
    Om du inte är intresserad av ekonomi, så har EK inriktning Juridik, har du tittat på den?
    Ang.naturvetenskapsprogrammet:?har du C eller högre betyg i matte och vill du läsa fysik, kemi och biologi på gymnasiet?
    Jag föreslår att du tittar på yrkespresentationerna på www.framtid.se och hör av dig sen med svar på frågan om vilka yrken som verkar vara av intresse för dig.
    Vi hörs! Ha det bra så länge!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare