Maja
    Hej!
    Börjar ekonomiprogrammet på gymnasiet nu i höst..
    Är väldigt stressad inför det..
    Undrar följande:
    1. Är gymnasiet mycket svårare än 9an? (förstår att det kan vara olika för alla)
    2. Vad är skillnaderna mellan högstadiet och gymnasiet?
    3. Är det lätt att "sänka sig" när man börjar 1an? (Det brukar man göra när man börjar 7an, är det ungefär samma?)
    4. Är matten på ekonomiprogrammet i 1an svår?
    Har kollat på kursplaner men undrar om nivån i 1an är mycket högre jämfört med 9ans matte då jag redan har väldigt svårt med matte och är stressad över att jag inte kommer klara det...
    5. Kan man välja bort idrott på min linje?

    Mvh
    /Mey

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Maja,
    du kan på www.mattebokense se innehåll i olika matte-kurser och bl.a i Matemtik1 och jämföra med "nians matte".

    Idrott på gymnasiet
    En kurs, Idrott och hälsa 1 är obligatorisk på alla svenska nationella gymnasieprogram och därför inte väljas bort.

    Om att börja på gymnasiet
    Kika gärna bl.a på Reportage "första dagen" och tänk på att det är "så för alla". Du har också rätt i att det är olika för olika personer... beroende på hur man är som person, vilka erfarenheter man har sedan innan och vilken inställning man har.

    Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer och jag tycker därför du bör vara nöjd med dina prestationer, för att ingen kan göra mer än sitt bästa.
    Du kan få ett uppdrag av mig - skriv om dina upplevelser under första tiden, t.ex första veckan (till att börja med) på gymnasiet och hör av dig - du kan skriva din "text" som kommentar till den här frågan eller som en ny "fråga" här på sajten.
    Jag tror det blir till hjälp för många blivande gymnasister!

    Lycka till!
    Vänigen
    Julia