Arun
    Hej,
    Min dotter ville bli kriminal tekniker i första hand. Kan ni hjälpa med att välja ämne för att göra så? Andra fråga är om hon tar eknomi linje, finns det möjlighet att välja SAM inrikning med att lägga extra val av kurser?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, en kriminaltekniker är ofta en polis med specialutbildning (läs mer här http://www.skl.polisen.se/for-jobbsokande/vanliga-fragor-och-svar/). Polisutbildningen kan man söka utifrån både Sam eller Ekonomi eller andra högskoleförberedande program.

    Skolor erbjuder många olika kurser i sina valbara kurspaket - många inom det samhällsvetenskapliga området. Det kan dock se olika ut från skola till skola eftersom skolan själv bestämmer vilka kurser som erbjuds. Det bästa är alltså att kolla med de skolor som intresserar dottern vilka kurser som erbjuds. /Lena, Syv