patrik
    Hej! Jag går just nu teknikprogrammet men ska byta till el programmet inriktning data och kommunikationen. Jag vet att el data läser mycket mindre matte men jag vill veta hur stort är svårighetsgraden? Några säger att el data är mycket enklaren teknik men några säger el är svårt, jag vet inte vem som har rätt kan ni hjälpa mig, jag har pratat med el data läraren också.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du har fått betyg i matte 1c på teknikprogrammet, behöver du inte läsa matte på el-&energiprogrammet alls, du kan ta med matte 1c betyg i examensbeviset från EE.

    matte 1är en obligatorisk kurs på alla program, men a-spår är det lättaste av alla spår...

    • : Nej jag fick inte betyg i matte 1c. Jag oroar mig inte för matte 1a de jag oroar mig vilka el ämnen som är svårt? Några säger programmet är enkelt några säger det är svårt jag vet inte vem jag ska tro på.
    • Mikael : Allt är relativt och beror på vad just du är duktig på och intresserad av samt hur motiverad du är och hur mycket tid och engagemang du kommer att lägga på dina studier. Är du intresserad av teknik och gör ditt bästa, kommer det förhoppningsvis gå mycket bra. Vi håller tummarna! :)
    • : Är alla yrkes program lika svårt.
    • Mikael : Det är samma behörighet till alla yrkesprogram och det anses allmänt lika svårt/lätt att läsa på dem men beroende på att vi alla har olika intressen och förmågor, blir det i praktiken olika svårt/lätt. Matte, svenska och engelska läser man lika mycket på alla yrkesprogram och samma antal undervisningstimmar totalt, men om man gilla mecka med bilar är det mycket lättare att läsa på firdons-&transportprogrammet än för en annan som är totalt ointresserad av bilar.:)
    Läs alla kommentarer