Camilla
    Hej!

    Vilka alternativ ser ni för en person (18 år gammal) som läst grundsärskola när det gäller fortsatta studier?

    Personen i fråga vill absolut inte gå gymnasiesärskolan.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med lite idéer :)
    • Daniel : Jag föreslår att ni även tittar på alternativet IM, introduktionsprogrammen.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,

    jag råder dig/er att kika på folkhögskolorna, ex. Ädelfors folkhögskola>>, Sjöviks folkhögskola>> och i Vara folkhögskola>>. På Sjöviks folkhögskola finns det en utbildning som speciellt vänder sig till personer som tidigare har gått på en grundsärskola som startar till hösten.
    Det kan finnas möjlighet att bo på Internat om det är för långt att dagligen pendla.

    På många olika folkhögskolor finns det kurser både kortare och längre som antingen ligger på grundskolenivå /vanlig allmän grundskola/ - eller som är yrkesförberedande alternativt Orienteringskurser som kan förhoppnings passa.
    Jag råder dig/er att ta direkt kontakt med de folkhögskolorna som ligger närmare personens bostad eller de folkhögskolor som har internat om han kan tänka sig att bo på skolan.

    Andra tips: fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där personen är folkbokförd om de har ngt. projekt eller kan fixa någon speciell lösning med t.ex distanskurser som de ev kan köpa; fråga även på Arbetsförmedlingen om de har ngt. att erbjuda. Även KAA-ansvarig>> "på kommunen" kan kanske ge bra råd.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Daniel SYV

    Mitt förslag är att ni även kikar på IM, introduktionsprogrammen för att elever med betyg från Grundsärskolan kan i vissa fall även läsa på Introduktionsprogrammen, t.ex på yrkesintroduktionen>>. Om personal på skolan och eleven är överens om att eleven kan klara av studier på IM, kan eleven antas. Det är rektor på IM som på skolan har "sista ordet", beslutande rätt i frågan om att anta eleven till IM.

    Camilla SYV

    Tack för era förslag, Anna och Daniel!