Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ulla,
    vad man, generellt sett, kan göra efter gymnasiet - finns det sammanfattning om på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Liselotte

    Eftersom det i varje klass som slutar på gymnasiet, finns (troligtvis) både elever som får Examensbevis och Studiebevis och de som vill söka jobb eller söka studier på olika ställen - är det rätt omfattande info som skulle behövas ges.

    Om man vill bli behörig till eftergymnasiala utbildningar och fick Studiebevis - är det att Komplettera som gäller: antingen på Komvux - mot Examensbevis
    eller på en folkhögskola - för att få Omdöme om Grundläggande behörighet.
    Komvux är det i den kommunen där man är folkbokförd, som man söker till.
    Det kan vara en bra idé att till varje Studiebevis (och kanske också till Examensbevis) - i samma kuvert där utbildningsdokumentet ligger även lägga in info om vart man vänder sig för att komplettera sina betyg.
    Prövningar - det är i alla kommuner, oavsett sin folkbokföringskommun, som man får lov att göra. Folkhögskolorna - man behöver inte tänka på folkbokföringen, när man söker: det är samma princip som med prövningar, dvs ej beroende på vilken kommun man är skriven i.

    Högskolorna/universiteten är det nästan alla som känner till, men YRKESHÖGSKOLA - är en mer Okänd studieform, vilket är jättesynd för att yrkeshögskola ger rätt kompetens och med det också - jobb! - hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Om man direkt efter gymnasiet vill få JOBB - kika gärna på Framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken där det listas ett stort antal yrken som man kan få jobb inom, även om man ej på gymnasiet lärde sig ngt. specifikt yrke.